Keramik iFokus

Keramik

Läst 89 ggr
katrom
0

Illaluktande glasyrbränning

Hej, nybörjare här! Har en ny toppmatad Kittec och har hunnit med första torkprogrammet, två skröjar och en glasyrbränning utan att det luktat nåt särskilt. Igår startade jag en andra glasyrbränning av lergods, glaserat med Botz glasyrer, och redan vid ca 200° började det lukta ganska jäkla illa. Jag blev såklart rädd att det var själva ugnen, dvs nån slags el-lukt, men min man som är elektriker trodde inte det. Nån som har erfarenhet av Botz glasyr? Jag började bränna bara ett par timmar efter jag glaserat, kan det vara det som orsakade lukten?

Bo§e
0

Vissa "köpeglasyrer", och särskilt penselglasyrer, kan innehålla något organiskt förtjockningsmedel, som förångas och brinner upp i ugnen.
Det kan ibland skapa en främmande lukt, men är helt ofarligt (även om det inte alltid luktar gott…).

"Don't Panic" (Douglas Adams)

katrom
0

#1: Okej! Men redan vid 200°?
Jag kan också erkänna att jag vid skröjen precis innan detta började glutta på locket några sekunder i taget vid 80°. Sedan läste jag i användarhandboken att man ALDRIG ska öppna vid över 50° så nu är jag nojig över att ha sabbat nån värmeslinga… är det ens möjligt?

Bo§e
1

Nej, inget kan hända med värmeslingorna vid så låg temperatur….ingen fara…!

Organiska ämnen, som t.ex. förtjockare och limämnen, kan börja förångas ganska tidigt, så att det luktade redan runt 200°C är inget konstigt.
Kanske (?) förstärktes doften en del av vattenångan från glasyr som inte var riktigt torr…
Senare, vid högre temperatur, förbränns resterna av de här ämnena….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-07-16 11:45 av Bo§e
katrom
0

#3: Tusen tack för svar! <3 Nu känns det mycket bättre! 😊