Bubblor/knottror i glasyr på keramik
Hej!
Jag är nybörjare på keramik och har testar nya färger. Jag har använt decopottery watercolour och sedan transparent glasyr. Jag har följt instruktionerna på färgen & leran när det gäller temperatur och allt blev bra förutom just den blåa kulören (se bilder). Kan någon med erfarenhet hjälpa mig förstå varför detta kan ha skett?
Stort tack för hjälp!
Den blå färgen är väldigt pigmentstark, och kanske behöver läggas litet tunnare, för att den inte skall "äta" glasyr och därmed förstöra ytan….
Men, glasyrskiktets tjocklek påverkar också…..
För litet glasyr/för mycket färg kan också skapa den här oönskade effekten…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-08-02 19:37 av Bo§e
Ja men är det bara den blå som strular? Den gröna ser ju också lite fel ut, men en sak är säker och det är att det är mycket tjockt glaserat! En transparent glasyr behöver inte vara särdeles tjockt lagt på. Och så tycker jag att det ser underbränt ut
Och, valet av transparent glasyr kan också spela en roll.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja det där är en zinkfri transparent glasyr och den är nog lite trög och stel i det men den kan ju justeras om man vill det
#1 Tusen tack för alla råd!
Den gröna misstänker jag ser lite ful ut pga att glasyren inte blev riktigt bra och tunn på något ställe. Men det är just den blåa som är tydligt bubblig på alla olika tallrikar medans de andra ser OK ut i regel. Den är bränd i 1240 grader och är lergods, så borde inte vara underbränd…