Dreja stora fat på gipsskiva?
Jag ha börjat dreja stora fat och undrar om någon har erfarenhet av att dreja fat på gipsskiva. Jag skulle helst vilja slippa skära av faten med skärtråd och har läst om att godset kan släppa av sig självt när det är lagom torrt att beskicka. Funkar det även med fat eller skålar som väger 3-6 kg?
Ja det funkar utmärkt men med 5 kg eller mera så se till att gipsplattan har lite tjocklek så att den håller!
#0: Hej, jag köpte en Gjutform från pure and simple molds, https://pureandsimplepottery.com/. Fungerar utmärkt och precis som du säger så ploppar faten loss efter ett par dagar. Om du gör dina egna gips Bats så är det nog vist, som Ler säger, att göra dem rätt tjocka, 4-5 cm verkar lagom.
#1: Vad bra att faten kan lossna av sig själva! Jag har köpt ett par gipsskivor och de är ganska tjocka så de verkar hålla. Men funderar på att gjuta också och då ska jag tänka på att göra dem ganska tjocka, är roligt att dreja stort😊.
Om man använder 'Plastibats' - sådana plast batts försedda med två hål som passar till piggar på vissa drejskivor - kan man lämna tills alstern lossnar. Inte säker om det går att beskicka då, kanske ytan är för torrt.