Keramik iFokus

Keramik

Läst 142 ggr
JohannaEF
1

Pensla på gamla krukor

Jag är väldigt ny på området och kan väldigt lite, men har börjat samla på mig gamla lerkrukor som jag penslar in med filmjölk.

Har försökt pensla på filmjök på teracottakrukor som har glaserad insida. Det upplevs som om filmjölken bara flossar av eller blir till "fildamm" och jag har borstat av det värsta. Dessutom verkar krukorna dra till sig fukten i filmjölken då jag kan se det på glasyren (på insidan).

Är det bara att acceptera att det inte går, eller har någon där ute något tips? Tänkte även i efterhand om det finns risker med sur filmjölk om det "tränger igenom" mot glasyren? Vet inte om alla glasyrer är helt riskfria, samtidigt ska jag givetvis inte använda krukorna till mat men känns inte så trevligt om de "dammar" filmjölk inne (om filen drar ut något ur glasyren). :)

ler
0

Men vad är meningen med att pendla med filmjölk??? En blomkruka behöver väl inte vara tät? Men om det är för att täta så använd vattenglas i stället för

Bo§e
1

Handlar det om patinering…?
Hade inte hört talas om detta, så jag fick läsa på litet…
Nej, om krukorna bara skall användas till växter, ser jag inget hälsovådligt eller farligt i detta…

https://www.blomsterlandet.se/tips-rad/inomhus/duka-och-pyssla/patinera-lerkrukor-gor-sa-har/

Enligt texten skall det ta litet tid innan patinan har "mognat"….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Lerkrukor som är slitna och patinerade är väldigt populära. Men det går att fuska lite med nyare krukor, här finns våra tips.
  • Redigerat 2023-08-11 20:22 av Bo§e
JohannaEF
0

#2: Tack för svar. Ja patinering heter det. Det blir dock bara mest pulvrigt och "krackelerat" på mina. Ser inget vidare ut. Tänkte om det hade att göra med att det på något vis inte "andas" på grund av glaseringen på insidan. Kan lika väl kanske ha något att göra med fukt eller annat i luften?

JohannaEF
0

#1: Är för att få lite mer "sliten och gammal" känsla på krukorna. Täta är dem nog. :)

ler
0

Täta är dom nog inte om det är lergods! Och om du vill patinera så kan man ju använda nästan vad som helst så om ger någon färg, eller något som ändrar leran, syra och annat.

JohannaEF
0

#5: Tack för svar! Då får jag se om jag ska använda något annat. Jag fick bara för mig att det kunde bero på att insidan är glaserad (varför filmjölken jag penslat på utsidan flagnar).

Maria
1

#6 Jag tror aldrig jag sett lerkrukor med enbart glaserad insida.

/Maria

Ulla
1

#0: Om man söker på "täta med mjölk" på iFokus så hittar man många inlägg som handlar om hur man kan göra just det. Nu var det inte det du ville göra, men det trodde jag allra först.😁

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2023-08-12 11:08 av Ulla
Ulla
3

#2: En annan typ av patinering som jag hört talas om är att man kan pensla en kruka med filmjölk och sedan gnugga in mossa. Då ska det tydligen gå snabbt att få det att börja växa mossa på krukan. Det ska vara sån mossa som växer på murar. Jag har inte testat, så jag vet inte om det funkar.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
0

Kul Ulla det blev visst en biologi kurs, men det låter logiskt och enkelt. Att täta med mjölk invändigt i krukan går fint och är ett gammalt knep, men vattenglas är effektivare och luktar inte

Bo§e
0

#9: Det låter spännande.
Ja, det finns ju olika slags mossa, och den som växer på murar, tegelpannor m.m. verkar ju rimlig att välja i första hand…

Kan föreställa mig att det först börjar växa på krukans "solsida", med tanke på algerna som kan börja gro i lerpaket som ligger utsatta för ljus…..

Tänker att tillväxten kanske kräver att det sker en ständig fuktvandring från jorden i blomkrukan, för att växtprocessen inte skall avstanna…
Tillförsel av fukt kanske är en förutsättning…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-08-12 16:32 av Bo§e
JohannaEF
0

#11: Ska prova mossa, kanske kan filmjölken sitta bättre då istället för att flagna/damma av? Är det tro positivt eller negativt med fukt "utifrån". Bor i Norge och vi har haft det rejält fuktigt efter skyfall. Inbillar mig att krukan inte släpper igenom så mycket fukt från "insidan" med tanke på glaseringen, än om den varit utan.

ler
0

Jag tror att du ska fukta krukorna först och pensla på surmjölk och packa in det i plast

• Redigerat 2023-08-13 19:59 av ler