Hjälp med glasyr inköp
Hej! jag tänkte blanda en egen glasyr har hittat ett recept jag gillar, men vad ska jag köpa? Var köper ni era basvaror ifrån?
Receptet är
wood-ash-(unwashed) 41.50
Custer Feldspar 34.50
silica 24.00
var hittar jag dessa och vad heter de på svenska?
aska har jag hemma. men Custer feldspar? finns flera olika feldspar på Tex cebex.
Silica? vad hittar jag inte på Cebex, heter det något annat?
Mvh
Fredrik
Tack Bosse!, var hittar man den där översättaren?
Mvh
Fredrik
Med tanke på vad du tänker blanda kan du prova alla fältspat du kan få tag på, om du bara vill ha ett så funkar Kalifältspat NGP från Cebex väl nog. Ofta kan man strunta i specifika fältspat, e.g. Custer, G200 osv, och bara köra med NGP.
#4: Ja, det är min erfarenhet också…NGP är en bra "universalersättare", åtminstone så länge vi pratar kalifältspat….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#5: Ja precis, för sodafeldspar/natronfältspat använder jag nästan alltid nefelinsyenit. Har mer eller mindre slutat blanda från recept, räknar om till de material jag har baserat på analysen av originalreceptet.
#2: Glazy.org och digital fire har massor av analyser. Om du går till Glazy så hittar du "similar anayses", e.g. https://glazy.org/materials/15131. Ofta är det rätt mycket skräp i de listorna eftersom folk stoppar in en massa olika material med felaktiga analyser. Viss försiktighet anbefalles.
Tack för tipsen!
Med vänlig hälsning,
Fredrik
#1: jag köper från Cebex Vilken Kvarts skulle du gå på att testa med Bosse? Kvarts 400 eller kvarts 140?
Mvh
Fredrik
#9: "400" är finsiktad/separerad, och brukar vara ett säkert kort….
- Redigerat 2023-08-21 14:37 av Bo§e
#11: Det var något nytt….!
Kan den ha fått en hårdare klassning (beträffande silikosrisk) pga kornstorleken….?
#12: Jepp, precis så är det, man måste bevisa att man är yrkesverksam.
Men så måste ju dom finaste kornen vara sorterade från 140? Annars ger det ingen mening
#14: Det kan ha med fraktionernas fördelning att göra ….? (regler)
Eller så har man tolkat produktdata fel…..?
"Kemikalieinspektionens vägar äro outgrundliga"
🙂
Ja finns det respirabelt kvarts 6 my eller mindre så är det ju farligt och så spelar det ingen roll om det är så eller så mycket
japp, jag är registrerad som företagskund.
Ett annat recept jag vill testa. innehåller Ferro frit 3195, vilken fritta ska jag välja där tycker ni?
cebex verkar ha 3 olika.
Fritta 167 Alkali-Bor
Fritta Alkali Nr 2 Vit Täckande
Fritta Borax J
Tacksam för hjälp!
Mvh Fredrik
#18: Vad är det för glasyr?
Här är receptet.
Cone 6 oxidotion, Semi-matte, Muted blue green.
Ferro frit 3195 20
wollastonite 29
Nep Sy 4
EPK 30
Silika 17
Rutile 6
Coppar carb 3
Cobalt carb 1,5
H2o 125g
#20: Jag kollade lite, det verkar som Borax Fritta J är närmast, men du behöver ha mer av den för att det skall funka. Sen satte jag mig och försökte hitta ett recept som funkar men blev distraherad av jobb.
#18 varför använder du inte den frittan som står i receptet?
#22: Var hittar jag och kan köpa Ferro fritt?
#21: Vad snällt av dig att titta på det björn!:)
#22: Såg just att tjarn har den=)
Mvh
Fredrik