Keramik iFokus

Keramik

Läst 191 ggr
kinnekulle
0

Peel off glasyr

Hej brukar bränna peel off Raku ibland..nu skulle jag och en till köra lite för kul skull.. då finns inte den alkalifrittan jag har använt kvar..
På själva engoben brukar jag ha antingen aluminiumhydroxig och kaolin eller med kvarts i..men glasyren blev ju trixigare..kan jag ta vanlig typ Raku glasyr 169?

ler
0

Det TROR jag inte funkar så bra, en alkalifritta har stor utvidgning medans en borfritta har väldigt låg utvidgning

kinnekulle
0

Okej..vad bra att du säger det så slipper jag misstag..jag ska strax åka till verkstaden..kan kolla vad frittan heter kanske seemans skattkammare har;-)

ler
0

Ja dom har i varje fall M 1233 som är en ren alkalifritta

kinnekulle
0

#3: okej..hmmm…nu blir det ju trixigare..jag kollar vad jag har i förrådet;-) tror att den jag använt är en alkali/bor..men nu kanske jag rör ihop det så här på lördag morgon

kinnekulle
0

Detta brukar jag använda eller har gjort..
70% alkaliboratefritta fr cebex inköpt typ år 2005..
6% kalifältspat
Krita och kvarts

Men nu är det ju denna fritta som är problemet..
Jag har en gammal påse från brodab/cematex
Art nr 7019 Bor-CaO
Fritta F
Fritta JB
Boraxfritta 169
Och rakuglasyr 054
Alla från Cebex..
Det verkar ju inte som någon är en alkalibor fritta..men skulle någon annan kunna passa?

Bo§e
0

054 är alkali-bor….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

kinnekulle
0

#6: är det?? Men tusan så bra♡
Hittade en påse till från Bertil på Dunit
Art nr 3770 innehåller
Na2 O 0.96
K2 O 0.04
Al2 O3 0 4
B2 O3 0.44
Si O2 2.3

Vad kan denna frittan räknas som? Det står bara artikel nummret på påsen men fick fram innehållet genom googling här på detta superforum

Bo§e
0

Ja, den lutar också åt det alkaliska hållet…

ler
0

Ja absolut, men med den mängden bor blir det något annat, det är precis bra mängd för en normal glasyr så den frittan behöver bara 10% kaolin så har man en god glasyr. Men nu är det ju något annat du håller på med

kinnekulle
0

@bosse..
Vet du hur innehållet i 054 ser ut?
Är det jämförbart med dunit 3770?

Det jag vill är ju att använda den ovanpå en peeloff engob i rakun..alltså en peeloff glasyr

Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är 054:
Tillsatserna längst ner kan du bortse från.

• Redigerat 2023-08-19 21:21 av Bo§e
kinnekulle
0

#11: men så fantastiskt stort tack
Då kanske båda två dunits och 054 skulle kunna gå att använda..

• Redigerat 2023-08-19 22:28 av kinnekulle
Ålands folkhögskola
0

Jag använder en rakuglasyr baserad på fritt 169, och det funker bra också till naken Raku (om det är vad du menar med 'peel off'?)
Det viktiga är att doppa i en blandning som inte kommer att smälta först, t.ex kaolin och kvarts 50/50, och glasera över det

kinnekulle
0

#13: hej tack för svar..detta skulle ju kunna vara något..har du möjlighet att dela receptet? Det vore super fint♡

Ålands folkhögskola
0

I grunden är det 80% Fritt 169, 20% Kaolin.
Till det lägger jag till tennoxid 5% för en vit kracklé, men om det ska bli naken Raku är det onödigt.
Det går att färga in den vita glasyren med kopparoxid för metalliska effekter

kinnekulle
0

#15: toppen är den lätt att peela off..jag brukar ha kaolin och alu hydroxid som engob..har ni samma?
Tack igen

Ålands folkhögskola
0

Jag använder kaolin och kvarts, men din är säkert mer effektiv.
Glasyren brukar falla bort av sig själv. Enda problemen jag har haft är när jag har hanterad krukan innan glasyren är torrt - om man komprimerar fuktiga engoben och glasyren på godset med fingrarna kan det bli svårare att lossna.

kinnekulle
0

#17: tack för tips..jag ska testa lite olika