Keramik iFokus

Keramik

Läst 178 ggr
Hudda
0

Trasig Keramikugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Min keramikugn vill inte gå upp intemperatur över 600grader. Jag antar att det är elementen som är slut.
Är det någon som kan tipsa mig om vem/vilket företag man ska kontakta för att köpa nya element. Ugnen är gammal Ruben Lind. Går det ens att Byta element på den och är det lönsamt?
Tacksam för hjälp!

ler
0

Jo det går fint att byta och om det är lönt beror på hur bra ugnen fortfarande är. Och hur högt bränner du?

Hudda
0

#1: jag bränner 1200-1300 grader. Jag köpte den begagnad för ca 1,5 år sedan och den har fungerat bra sedan dess. Sist jag använde den skröjbrände jag men gången innan var en glasyrbränning så det kom lite plötsligt tycker jag.

Bo§e
2

Javisst går det att Byta element.
Men, eftersom den "stannar" redan vid 600°C, tycker jag att det lutar mer åt styrutrustningen….
Om ett element brinner av i en 3-fasugn, brukar de orka betydligt högre än så…

Jag skickade dig ett PM.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-09-25 19:58 av Bo§e
ler
1

Ja du kanske kan se om ett element gått sönder, värm upp bara lite så du kan se om alla element blir varma, man kan också stoppa en pappersbit på varje element och så ser duon dom påverkas, då ska du bara värma så mycket att det missfärgas ett par hundra grader eller så

Bo§e
0

Ja, "papperstricket" (#4) är en bra första koll av elementen…dvs om man inte ser något avbrott på en gång…

En fråga: Stod den och "segade" vid 600°C, eller stängde den av…?

• Redigerat 2023-09-25 20:14 av Bo§e
Hudda
0

#5: den stannade vid 600 grader och behöll den temperaturen tills jag stängde av. Jag startade ugnen vid 17-tiden och när jag kollade ugnen på morgonen så var ugnen ca 600 grader. Jag tänkte då att den var på väg ner intemperatur och stängde därför av den. På kvällen öppnade jag ugnen och då såg jag att glasyren inte hade smällt.
Jag provade sedan att starta ugnen igen och denna gången lät jag den stå på i ca 20h med samma resultat.
Min slutsats är därför att den inte går över 600 grader.

Jag har kollat säkringar och proppar och allt verkar vara som det ska. Elementen ser hela ut.

Bo§e
0

Ok, då kan det vara styrningen som inte vill slå över till full effekt, utan blir stående vid omslagspunkten, i stället för att gå vidare…
Det är i alla fall min första tanke….

Hudda
0

#7: och vad kan man då göra?

Bo§e
0

Du fick ett PM….

Hudda
0

#9: tack för hjälpen! Det är tur att det finns kunniga människor när jag själv är en novis😂

Hudda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den understa av tre slingor verkar inte bli varm. Nu har jag bara satt på ugnen och låtit den stå på i ca 10 minuter. De överst två slingorna blir varma men inte den understa. Det kanske ska vara så? Den kanske blir varm senare? Eller är det ett tecken på att den är dålig? Det går ju inte att se själva metallen utan att ta loss den och det vill jag inte göra i onödan.

ler
0

Då är den trasig eller så är kopplingen lös på elementet där ledningen kopplas på elementet

Bo§e
0

#11: Alla element skall jobba samtidigt, så om alla tre proppar är hela, har du ett avbrott någonstans, som resulterat i ett fasbortfall…..mest troligt på själva elementet, (eller vid dess kopplingklämmor på utsidan, som Ler nämner).

En annan möjlig orsak skulle kunna vara en defekt kontaktor, men sätt det inte högst på listan, förrän du kollat allt annat…

Eftersom elementen ligger i rör, är det svårt att kontrollera dem på annat sätt än via mätning (med hjälp av en elektriker…)
Att plocka bort äldre element brukar sluta med att de går av, så undvik det.

Det finns fler möjliga orsaker till fasbortfall, t.ex. att en anslutning bränt av i stickkontakten eller i vägguttaget, men kolla allt annat först….

"Mest" misstänkt är dock elementet eller dess kontaktklämmor, till att börja med.

Fast, jag tycker fortfarande att det är konstigt att den bara når 600°C med 2 hela faser….
?

• Redigerat 2023-09-25 21:46 av Bo§e
ler
0

Ja onekligen underligt, men om dom hela elementen är väldigt slitna då kanske det kunde vara en förklaring

ler
0

Ugnen är väl beräknad till 1100 grader och om det har bränts till 12-1300 grader så har den kanske tagit lite skada av det

Hudda
0

#15: Så kan det ju såklart vara! Om jag nu vill fortsätta att jobba med stengods är det då någon idé att laga denna ugnen eller bör jag köpa en ny?

ler
1

Ja nu vet jag inte hur kvaliteten på teglet är i just den ugnen men förmodligen är det inte beräknat till så hög temperatur. Så om det var jag så skulle jag nog överväga en ny ugn

Bo§e
1

Ugnen har ursprungligen haft en annan styrutrustning (Typ K), vilken senare är bytt till denna engelska styrning (Typ S eller R ?) som är "stengodsmässig".
Det gäller dock att konstatera att den är ok…

Som stengodsugn skulle ugnen må bra av litet högre effekt (en annan, litet kraftigare, elementsats).

Litet ovanligt att elementen är inbyggda i rör, vilket säkert är acceptabelt om ugnen används som "1100 gradersugn", men vid stengodsbränning blir miljön inne i rören i tuffaste laget för elementen, och det kan bli kontraproduktivt, med tanke på elementens livslängd.

En ny elementsats med höjd effekt, och som inte är inbyggd i rör, skulle säkert kunna förbättra ugnen.

Om teglet är Ruben Linds "vanliga" tegel, räcker troligen dess kvalitet för stengodsbruk.

Men, som Ler säger, man bör överväga om utrustningen är värd den kostnad och arbete som krävs.
Med litet kunnig hjälp är det möjligt, men som sagt….man bör nog ta sig en funderare, .

• Redigerat 2023-09-26 13:36 av Bo§e