Stänga av ugn?
Jag håller på att bränna in min nya ugn, men den har fastnat runt 780 grader. Eftersom ugnen är ny antar jag att det är elen som knasar.. men det är ett problem för morgondagen.
Min fråga är: vad gör jag nu? Kan jag stänga av ugnen när den är uppe över 700? Hur mår den av det?
Hemskt tacksam för hjälp!
- Redigerat 2023-10-12 23:45 av Ulla
Inga som helst problem med det. Bara att stänga av och vänta med att öppna innan den är under 200 grader men helst ännu längre temperatur under 100 grader är bäst även om det inte händer något från 200 grader
#1: tack ska du ha. :) har ingen brådska med att öppna, så den får stå i lugn och ro och svalna medan jag fnular på vad problemet kan vara.
Ja det är väl en säkring om programmet är riktigt så kan jag inte se vad det annars skulle vara när ugnen är ny, har du haft en elektriker till att koppla in ugnen?
Några frågor:
Stod den och "tickade" snällt på konstant 780°C tills du stängde av…?
Då kan det kanske ligga en hålltid där i programmet (?)
Var det ett speciellt inbränningsprogram som du körde…? Kolla i manualen hur det ser ut, och stega igenom programmet i styrtavlan, och kolla hur det är inlagt.
…eller…
"Segade" den sig upp, och stod och kämpade runt 780°C…?
I så fall kanske det skulle ha dykt upp ett felmeddelande om du väntat litet till (?)
Men 780°C känns litet lågt att "fastna på" om bara en propp av tre har gått. Om två proppar av tre går, kanske symptomen skulle ha liknat detta, men det är ganska ovanligt…eller förresten väldigt ovanligt…
Men:
Går din ugn på 1-fas, 2-fas eller 3-fas…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-10-12 21:55 av Bo§e
#4: Den går på 3-fas. Jag knappade in ett program manuellt utefter instruktioner i manualen. 100grader i tim upp till 600 och sen skip till 1260. Men från drygt 600 till 780 (nånstans) tog det ca tre timmar. Så jag misstänker att något hände när den slog över till ’skip’? 600 grader uppnådde den på rimlig tid.
#5: Ok, då vet vi litet mer.
Har du kolla alla 3 proppar…?
#3: Elektriker har varit på plats vid två tillfällen för att uppdatera elen. Men jag får nog höra av mig en gång till.. 🙃
#7: Ja, det kanske behövs en översyn av elförsörjningen, hela vägen från ugnen till proppskåpet, via stickpropp, vägguttag osv…
Om allt visar sig vara ok, men en eller flera proppar vill gå (?), kanske de helt enkelt har för lågt amperetal för den ugnen….?
Finns någon mer elförbrukande apparat i huset, som belastar samma proppar som ugnen, samtidigt…?
Det är också en viktig fråga…..
Elektrikern borde kunna lösa det här, tänker jag…
- Redigerat 2023-10-12 22:48 av Bo§e
#8: Hm.. elektrikern ska ha sett över elförsörjning från proppskåp till ugn. Även från husets elcentral till lokalens proppskåp. Samt anpassat efter just denna ugn. Men det verkade finnas en del att anmärka på, så inte omöjligt att det är knas nånstans längs vägen.
Tack för hjälp med att klura! Ska kika på det jag kan imorgon igen när jag är i studion.
#0: Hej geggamaja! Jag ändrade på den felaktiga rubriken. Hoppas du inte misstycker.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#10: Tack! Störde ihjäl mig, men visste inte hur jag ändrade. 😅
Ovanför ditt inlägg hittar du en Hanteralänk. Men du kan bara ändra själv inom en timme
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#8: men gudars. 🤦🏼♀️ upptäckte nu att jag inte tryckt in kontakten i handsken hela vägen. Den skulle in en god centimeter eller två till.
Kan det vara så enkelt? Finns det nåt mellanting med denna typ av kontakter som gör att ugnen står och mesar som den gjorde? Borde det inte vara antingen eller? Intryckt ordentligt - funkar. Halvdant eller ej intryckt - funkar inte alls. Om du förstår vad jag menar.. 😅
Nej det kan ju utan vidare ha blivit kontakt på en fas om handsken kommer lite snett, så hoppas det var det
#14: precis det svar jag hoppades på! Jag provar igen då..
om det varit Skip från 600° till sluttemperatur så borde väl någon felkod dykt upp om den fastnade på 780°?
Ja frågan är ju också om det inte borde ha kommit en felkod redan från början om det bara var en fas aktiv, men man får prova
#16, #17: Felkoderna dyker inte alltid upp omedelbart, utan det kan ta en stund innan styrningen "upptäcker" att värmen inte stiger normalt, och slutligen ger upp.
Det här kan variera mellan olika märken och modeller.
#13: Det är fullt möjligt att felet berodde på den inte helt instuckna stickproppen.
Ser fram emot att höra hur det går…
- Redigerat 2023-10-13 16:14 av Bo§e
Ja jag tror på att det är det och verkligen spännande att höra hur det går
- Redigerat 2023-10-13 16:38 av ler
Hurra hörrni! Det var helt enkelt så att kontakten till ugnen måste sitta i för att den ska funka.. 😅 så kan det gå, trots livslång erfarenhet av kontaktisättande.
Så glad att jag inte ringde elektriker för det.
Och SÅ glad för det här forumet som ickedömande och helhjärtat engagerar sig i mitt ugnsproblem. ♥️
👏💪🤩
Bra att det ordnade sig… 🙂