Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 2120 ggr
pyromanen
0

jobba stort/utsmyckning?

Hej!  Just nu håller jag för en gångs skul inte på o drejer bruksföremål utan det ska bli flera stycken lite större skulpturer till en utställning som min klass ska ha.  Det är jätteroligt och definitivt något jag skulle vilja göra mer framöver… så då blev jag nyfiken på att höra andras erfarenheter..  Finns det några här på forumet som jobbar med offentlig konst eller fått utsmyckningsuppdrag eller liknanande som ni kan tänka er att berätta om?

j-aan
0

Vad vill du veta ?

pyromanen
0

Mycket vill jag vetaGlad :

Hur man kan få såna uppdrag?

Har du lämnat in förslag som modell eller ritning när ngåt ställe ska byggas/utsmyckas eller har någon som gillar annat du gjort kommit till dig och frågat om du inte kan "göra något" till den platsen?

Gör man både keramikbiten och "montering" på plats? 

Vore även roligt att få se bilder.

Erfarenheter som t.ex. att det ena eller andra tar mer tid än man tror när man ska göra något större än man gjort förrut.

Vad händer om utsmyckningen går sönder, om det t.ex. blir regn och storm och frost och det blir 1 decimeter is på allt och då knäcker "skulpturen",  lämnar man garanti på väderbeständighet på saker som ska vara utomhus?

Är det roligt?  bra/dålig ekonomiskt?

susanne.k.wall
0

Jag har själv aldrig haft några sådana uppdrag (snyft) men har en kompis som gjort en del utsmyckningar. Man får lämna in förslag på utsmyckning så sitter nån slags jury och väljer ut det man vill ha. Problemet är väl att få reda på när utsmyckningar ska göras. Då är det bra att vara med i KIF eller nån annan organisation dit förfrågningarna skickas. Jag är inte medlem där. Har sökt men inte blivit antagen. Men man får fixa allt själv. Inte bara skulpturen. Man får själv, enligt min kompis i alla fall, fixa med allt från att göra skulpturen, hon gjorde mosaikbilder, till att se till att man har rätt sorts montering. Ja allt från det att man får jobbet tills saken är på plats. Jag skulle jättegärna vilja få nåt sånt uppdrag, skulle tycka det vore jättekul.

j-aan
0

Det kan säkert gå till på olika sätt men vanligtvis blir man tillfrågad om man vill lämna in ett skissförslag. Oftast tillfrågas flera konstnärer. Sedan väljer beställaren ut ett av de inlämnade förslagen. Sedan skrivs ett kontrakt med vederbörande som reglerar vem som står för vad i genomförandet av projektet. Är det nu så att det är du som lyckats få kontraktet så är det bara att dra igång. Lycka till !

När det gäller skador på utsmyckningen så får du se till att ha det försäkrat tills beställaren övertar verket sedan övergår ansvaret till honom. Huruvida det är ekonomiskt fördelaktigt att jobba med utsmyckningar beror på hur duktig förhandlare du är. Men eftersom det oftast är flera som lämnar skissförslag så gör man alltid för mycket utsmyckning för pengarna.

Vill du se någon av mina utsmyckningar så vill jag rekomendera min vägg i entren på Märsta sjukhem.

pyromanen
0

Tack för svar j-aan!

Vill jättegärna se din vägg på Märsta sjukhem.. har du möjligen ett foto  ? :)

j-aan
0

#5 på min hemsida www.anagama.se kan du se några av mina tidigaste utsmyckningar från -90 och -91. Mina två senaste på Märsta sjukhem och Fågelviksgymnasiet har jag just nu tyvärr inga bra bilder tillgängliga.

[ReijmyreStengods]
0

Vi fick ett stort utsmyckningsuppdrag när vi drev stenkärsfabriken i Raus. en mur som kläddes med en mosaik i vikingamotiv, vansinnigt roligt och bra betalt. Som jag har sagt i tidigare inlägg gäller det att hela tiden visa framfötterna och göra bra jobb, förr eller senare blir man tillfrågad…dina/klassens skulpturer kan defenitivt vara en inkörsport. I övrigt har j-aan sagt det mesta.

Hubert
0

När jag gick på Nyckelviken så hade vi kontakt med ett byggbolag som vi fick gå till entrén och inspirera oss och sen kom dom och tittade på vår utställning. Så mitt tips ring bostadsbolagen!