Två glasyrfrågor
Hej! Jag har köpt en glasyr som blir tukos-grön på gul lera och som jag har tyckt mycket om. Jag har länge försökt blanda en liknade glasyr själv och nu börjar den köpta glasyren krångla mer och mer så tänkte höra om någon har tips på glasyrrecept till glasyr som blir turkos-grön blank på järnhaltigt lera. Jag skickar med en bild på hur jag menar.
Sen använder jag lavalera för att få en spräcklig effekt till en vit, halvblank glasyr men jag har tröttnat på att det blir så mycket vassa små lavabitar som tittar fram. (Det blir ok om jag filar med diamantfil men är mycket extra jobb) Har ni något tips på hur man kan få till en prickig glasyr utan att använda lavalera? Funkar grov rutil?
- Redigerat 2023-10-31 20:02 av Ulla
Ja det kan fungera med rutil sand i glasyren, men om det bubblar ut lava ur leran så ska du reklamera den och begära ny lera, det är fel på leran eller lavan rättare sagt
Du kan prova denna:
Vedaska 33
Kvarts 33
Kalifältspat 33
Röd Järnoxid 4-8
Resultatet beror på hur tjockt du lägger, hur hur högt du bränner, kägla 8 eller 1240 C, är en bra start. Det beror också mycket på vilken vedaska du använder, björk blir väldigt mörk.
Ett annat alternativ är DDM 222, https://glazy.org/recipes/11733 som är nån slags oprecis approximation av en vedaske glasyr.
#1: tack för tipset, brukar rutilsand finnas som glasyrmaterial? Jag hittade det inte i cebex katalog.
Sen var det intressant det du skrev om lavaleran. Jag har bara drejat med en sorts lavalera och använt den i ett par år och den har alltid fått små prickar som stuckit ut på en hel del ställen både utan och med glasyr på.
#3: Ser ut som att Cebex bara har fin rutil nu.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#4: ja, jag såg det och den ger ju inga tydliga prickar.
#2: tack för tipsen, det var en väldigt fin glasyr!😊 Jag har inte hunnit titta på glasyren på glaze men var roligt att få tips om den sidan också!
Sen undrar jag om det kan bli så turkost/grönt/blått utan färgade oxider eller karbonater? Den glasyren jag skickade bild på är färgad av kopparkarbonat. Använder du egen aska och tvättar du den noga i så fall? Jag har testat med björkaska hemmifrån men den glasyren blev bara ljusbrun på min gula lera. Sen kan jag bara bränna i oxidation tyvärr.
#6: De bilderna jag sickade är alla i elugn, så oxidation. Du kan få grön/blå med järn och fosfor. Fosfor kommer antingen från vedaska eller benaska (syntetisk nu för tiden).
Den askan jag använder får jag an en kompis som eldar hemma, blandad ved. Jag tvättar den lite granna, mest för att kunna processa bort sand och kol när det är vått och slippa dammet, så det blir två sköljningar kanske.
Nej det mødte vara sand och inte normal rutil, grov ilmenit eller basalt går också bra. Jag har rutilsand som jag har från Degussa men dom finns ju inte mera. Bilden är lera blandad med lava från Sicilien som jag har krossat och silat och siktat det finast från, och det smälter helt ut. Jag har hört att det finns flera som har klagat över livsledan och leverantören säger att det är lava från en ny förekomst, dålig förklaring det ska ju funka oavsett så jag skulle insistera på att få en lera som fungerar
#8: jag ska absolut testa en annan lavalera och se om den funkar bättre. Jag kom på att jag har en sort för skulptur och där har jag inte haft samma problem. Din ser väldigt fin och jämn ut på bilden.
Det blev visst en del stavfel i 8 hade danska stavkontrollen påslagen. Det måste vara rutil sand skulle det vara och klaga över lavaleran
#10: Samtidigt så är det ju inte fel att klaga över livsledan.🤔 😀
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#10: det är lätt hänt😊 jag fick ju med ett väldigt irriterande stavfel i rubriken. Hade otåligt barn i knät när jag skickade iväg inlägget.
Jag ser inget stavfel där.😁
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2023-10-31 20:02 av Ulla
11 nej det är det inte men kanske inte så kul att höra på
Oj vad hände nu med storleken på texten?
#7: vad bra att glasyren blir så fin i elugn! Sen låter det väldigt praktiskt att slippa använda oxider eller karbonater.
Jag eldar mest med björk hemma så börjar testa med det. Tack för tipsen!😊
Om du inte gillar björkaska, har provat själv blir rätt mörkt, så kan du prova syntetisk aska enligt:
Dolomit 25
Krita 25
Kaliumkarbonat 12
Benaska 5
Kaliumkarbonat/Pearlash får man tag på när: https://tvalkoket.se/produkter/hydroxider/kaliumkarbonat/ eller https://allt-fraktfritt.se/kalciumkarbonat-av-livsmedelskvalitet-600-g.html
Om du använder den syntetiska askan så dra ner mängden, den är mer "ren", vanlig hemma-aska som innehåller mer kisel så vitt jag kan förstå, e.g:
Kvart 46
Syntetisk aska 20
Kalifältspat 33
Röd järnoxid 4-8