Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglaseringlerorugnsproblem
Läst 168 ggr
amandape
0

Prickar/korn i glasyren

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej,

Jag har ett problem när jag glaserar, jag får som prickar/korn på mina alster, ibland blir det ingenting och ibland blir det jättemycket, spelar egentligen ingen roll om jag glaserat tunt eller tjock, ser inget samband på så vis. Blir dock oftast så när jag använt 31 salt och peppar från lermakeriet eller när jag använt min återvunna lera( en mix av 254 vit, 116M Antracitgrå, 31 salt & peppar). Blir också oftast så när jag använder glasyren 2487 Grön, Metall från Cebex, men har blivit så med en transparant från lermakeriet också.

Någon som vet vad detta kan bero på? Är det något i glasyren? Tycker dock att jag blandar och blandar för att det inte ska bli klumpar. Eller är det leran som gör det eller är det något som lossnar från ugnen? Har kollat om det ser ut som att något faller lös från ugnen men jag tycker att den ser hel ut.

Tack på förhand! :)

Bo§e
0

Kan vara överbränd lera.
Hur högt bränner du…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

amandape
0

#1: jag bränner enligt anvisningarna, senast jag fick prickar så brände jag på 1250 grader och det står att både leran och glasyren ska klara upp till 1260!

Bo§e
0

#2: De där angivna gradtalen gäller bara under "optimala" förhållanden.
Om din ugn är av det litet långsammare slaget, kan värmearbetet skapa överbränning av lera redan vid 1250°C. Särskilt om det är "icke vita" leror…..
Gör ett experiment och testa 1240°C nästa gång. Om problemet försvinner då, vet vi att det handlade om leran.

amandape
0

#3: Tack, ska testa det nästa gång!

ler
0

Ja det är som Bosse säger och bara för att det står 1260 grader så är det heller inte någon garanti för att lera och glasyr passar samman, dels så kan det vara överbränt som sagt och om det inte är tillfället att lera och glasyr inte passar samman så är det omvänt så att det är underbränt

• Redigerat 2023-10-30 16:29 av ler
amandape
0

#5: okej tack för info! Det som är lite skumt är att det blivit bra ibland, så blir som inte riktigt klok på detta..

ler
0

Det kan ju bero på vart i ugnen det har stått och hur tätt det är packat och hur tjockt lager glasyr och och

amandape
0

#3: testade att bränna på 1240 och blev så ändå.. dock inte lika mycket alls som det blev tidigare. Brände några med transparent glasyr i samma ugn och dom blev bra

Bo§e
1

#5: Ok, då kan det ha med leran att göra.
Här är två saker som du kan göra:

1,
Sikta den våta glasyren, och se om den möjligen kan innehålla grövre korn av något råmaterial.
Inte säkert, men en bra rutinkoll…

2.
Prova glasyren på en helt annan lera,
Kvarstår problemet då…? Om inte, så kan vi fortfarande misstänka din återvunna lermix…

amandape
0

#9: tack, testar det!

Ålands folkhögskola
0

Sila glasyren 80 mesh och kolla att du inte har skröjbrända lersmulor - det kan hända att man har damm eller smulor från tillverkningen, exempelvis beskickning, som hittar in i glasyrhinken

ler
0

Jag är överbevisad om att det handlar om leran och glasyr som reagerar på temperaturen så gör som Bosse säger och testa glasyren på en annan lera då får du svaret, om du har typ WM lera eller liknande vit lera så använd den