Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 1412 ggr
Ulla
0

Svart färgkropp och krom

Jag har funderat på en sak - Finns det krom i de svarta färgkropparna? Betyder det i så fall att en glasyr som innehåller svart färgkropp kan missfärga en tennvit glasyr som bränns i samma ugn?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

abbis
0

min svarta innehåller färgkropp och missfärgar allt som står i dess närhet..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ulla
0

Bra att veta. Undrar om alla svara färgkroppar innehåller krom eller om det finns någon utan?

_
_

pyromanen
0

skulle man inte kunna göra en egen svart färgkropp utan krom?  av järn, kobolt och koppar? eller järn, mangan och kobolt kanske????

avalon
0

Jag har aldrig haft krom i svarta glasyrer eller engober, det brukar räcka med järn, kobolt och mangan och/eller koppar.

Ulla
0

Det recept som jag har använt kommer från FU och innehåller svart färgkropp förutom oxiderna. Jag är faktiskt ute efter en ny svart glasyr att ersätta den med.

_
_

abbis
0

Jag har blandat mängder av svarta recept men får dom alltid blåa eller åt det hållet..tror färgkropp är ett måste eller högre temperaturer än jag bränner i..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pyromanen
0

Men färgkroppen måste väl bestå av oxider också?

LenaStina
0

#6 Jag har också blandat mängder av svarta recept men lyckas inte få dem riktigt "nattsvarta". Använder en snygg svart matt glasyr från Cerama, men eftersom jag blandar alla andra glasyrer själv skulle jag gärna vilja kunna blanda svart också.

De glasyrer med krom i som jag har testat ger ju en missfärgning på vit glasyr, så jag försöker testa andra, men suck………nattsvarta blir de inte utan slår mot brunt, grått, blått eller grönt.

Hubert
0

Har gjort en engobe som är så mycket ballclay i så den smälter ut och blir som svart halvblank glasyr även utan något över.