Keramik iFokus

Keramik

Läst 210 ggr
Annlju
0

Glasyren torkar långsamt o krackelerar

Hej,

Jag har vi ärvt en mkt snygg stengodsglasyr som tyvärr torkar extremt långsamt på godset o krackelerar/flagnar lätt om bara lite för tjockt. Har testat att späda med vatten men tycker inte det hjälper riktigt! Det är som om glasyren är för ”fuktig”, tänker att det kanske är mkt kaolin i som innehåller vatten?

Har tyvärr inte grundreceptet, bara ~7l glasyr som blir väldigt snygg ibland men oftast flagnar av när den torkar o därför hamnat på hyllan…

Har ni någon medicin jag kan testa? Funderar på kalifältspat för att stabilisera?

Tack för ett mkt bra forum 😁
/AK

• Redigerat 2023-11-08 10:47 av Annlju
ler
0

Nej du kan inte tillsätta fältspat eller något annat för då ändrar du på resultatet. Men du kan ju testa att limma glasyren och se om det hjälper

Bo§e
0

Det kan hända att glasyren innehåller bentonit som ställmedel. Mängden bentonit är kanske litet i överkant….
Bentonit kan hålla kvar vatten länge, och ge precis de symptom som du nämner.

Du kan inte "bli av" med bentoniten.
Enda sättet vore att tillsätta mer av samma glasyr, men utan bentonitinblandning, så att bentonitmängden minskar i blandningen,
Men någon sådan glasyr har du ju inte…?

Som Ler säger, kan du tillsätta något limämne som hindrar glasyren från att krackelera och falla av, men den långa torktiden kommer att kvarstå…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

Jo om man inte använder en snabb torkande limsort, Optapix KG 12 C tror jag skulle funka, jag har olika sorter av sådana och det beror på glasyren och hur man glaserat och bränner som avgör vilken man väljer

bjorn.lindberg
0

#3: Superintressant med ställmedel, finns det nån guide eller datablad för olika Optapix/CMC?

Problemet med glasyrer som skall på tjockt och också innehåller mycket lera har jag sprungit på, e.g. 1 del vedaska, 1 del fältspat, 1 del kaolin/ballclay. Väldigt svårt att få på tjockt nog utan att det spricker. En grej som jag har provat är att tillsätta vattenglas/målardsoda i små mängder, vet inte vad det heter på svenska, men britterna hade sagt "deflocculation". Den sökta effekten är att glasyren slutar ha en konsistens liknade vaniljsås och blir mer rinnig, till en gräns. Det är inte alltid det funkar. Hade det kunnat vara en ide att limma fast glasyren som ler föreslår?

Har också en gul engob som inte vill sitta kvar efter skröj, finns det nåt annat än borax som får den att inte flagna av? Hade någon fritta funkat?

ler
0

Nej fritta funkar ju först på högre temperatur och ger ingen porbindning. Ofta så använder man både lim och elektrolyt som du skriver så får man både limning och en bättre vatten avledande effekt

Bo§e
0

#4: Det finns ett svenskt ord: "Deflockulera", men det var en parentes….🙂

Ja, med soda/vattenglas (fungerar troligen med bara en av dem i en glasyr), tillsätts en bas, som tekniskt sett gör "vattnet våtare", och glasyren blir "mindre fet", och blandningen upplevs som "magrare" och därmed mer flytande.
Dvs vid måttlig tillsats.

Vid överdriven tillsats kommer glasyren att sedimentera snabbt och hårt…..
Dit vill man inte komma…..😬

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-11-08 15:49 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

#5: Till saken hör att jag vill undvika borax, finns en del frågetecken kring dess giftighet. Vet inte om jag bryr mig så mycket men jag har kollegor i verkstan som definitivt gör. Anyway, köpte en påse Optapix C 25 G från Frankrike, skall se hur det funkar, återkommer med rapport.

rokilnaro@gmail.com
0

Tack för informationen.

Denna kommentar har tagits bort.