Keramik iFokus

Keramik

Läst 101 ggr
Sofiachristine
0

Transparent kristallglasyr

Hej

Jag är ute efter en transparent eller ljus kristallglasyr som blir fin att lägga över olika färgkroppsglasyrer. Någon som har ett recept eller tips på hur jag ska få till detta? Tack 🙏

ler
0

Det funkar dåligt på glasyr med färgkroppar eftersom det inte blir löst i glasyren och så bildas inga kristaller. Men om det är stengods så kan du ta en transparent glasyr och tillsätta zinkoxid 30% eller mera så får du en kristallglasyr, det finns så många olika typer att det är svårt att ge något bra råd. Beror helt på hur du vill ha det.

nyburgaren
0

Går att lägga engob infärgad med färgkropp sedan en transparant kristallglasyr över!

ler
0

Ja klart men varför göra det så?

nyburgaren
0

Såg imprterat gods från kina där var lagt färgglada kulörer rosa till alla möjliga färger! Och sedan transparant kristall över! Det var vita kristaller på dom trots vilken färgengob dom låg på! Massproducerat förstås! Inget jag skulle vilja jobba med!

ler
0

Nej det blir bara för mycket av det goda. Kristaller i sig själv är ju så effektfullt att om man ska ha ännu mer effekt då blir det kaos

Ulla
0

Jag skulle gärna vilja se ett exempel. Tycker att det låter spännande men har svårt att föreställa mig hur det kan se ut.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_