Keramik iFokus

Keramik

Etikett: glasyrer
Läst 192 ggr
Forma
0

Mikrokristaller, kon 6, snabb avsvalning

Hej på er! Jag tänkte jag skulle försöka få till en kristallglasyr med många små mikrokristaller i kon 6. Trixet är att jag helst inte vill förändra min Brännkurva med snabb okontrollerad avsvalning, eftersom mina övriga glasyrer är anpassade efter den och jag behöver kunna köra allt tillsammans.
Tacksam för tips på hur jag lättast får till detta antingen med receptförslag eller mera allmänt hållna tips om hur jag bör tänka när jag konstruerar mitt recept. Är zink främsta nyckeln till kristallerna även när jag vill ha en okontrollerad avsvalning eller finns det bättre vägar att gå?
Tack på förhand!

Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske något att börja med….?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

nyburgaren
0

Aventurine glasyrer blir ju fint rödbruna utan långsam avkylning! Finns massor med recept på nätet

nyburgaren
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Aventurine med och utan hålltid!

Bo§e
0

#2 och #3: Javisst, aventurin förstås…!

Kommer ihåg: I Lyngaards bok finns ett väldigt enkelt recept på en aventuringlasyr för lergods (1020-1030°C) och som gnistrar fint….
Kräver dock kristallin borax…

Forma
0

#1: Den där skall jag absolut testa! Tack! 😀

Forma
0

#3: Väldigt läckert! 😍 Tack för tipset!

nyburgaren
1

Här kommer ett recept med fritor från cebex! Testa först i småskålar om den skulle rinna!

Forma
0

#7: Spännande! Tack! 😀

Bo§e
1

Ja, #7 verkar spännande.
Intressant med "Fritta 2", som är vit…
Den här glasyren kanske därför blir litet ljusare (?) i sin grundton, än de vanliga aventurinerna som brukar vara "coca cola-bruna"….

nyburgaren
1

5 procent fritta 2! Ersätter fritta 3760 som är omräknad! Totalt sett samma formel! Tror det blir mycket små skillnader! Ska prova detta receptet nästa bränning! 3760 går ej att få tag numera
!

nyburgaren
1

Annars tycker jag att järnröda glasyrer ät mer intressanta att jobba med där dessa röda kristaller uppkommer under avsvalning! Dessa kan man uppmuntra med kontrollerad avsvalning!

nyburgaren
2

Järnröd glasyr med långsam avkylning!

ler
1

Micro kristaller får du om du har en helt vanlig kristallglasyr om du inte har en långsam avkylning och om ytan inte är helt glatt

Forma
0

#13: Tack! Jag tycker det har blivit lite snålt med antalet kristaller hittills men jag ska testa lite mer så ska jag nog få det som jag vill ha det.

ler
0

Hur ser glasyr receptet ut? Kanske du kan ändra på det

nyburgaren
0

Hittade en fin Aventurine til i lådan vet inget om den sftersom mina papper i en stor röra just nu!