Liten sprutpistol med kompressor
Vill gärna ha tips om vilken sorts liten sprutpistol med tillhörande kompressor jag skall köpa- jag har använt den där jag är "kompressorn" alltså blåser.
Jag använder en sprutpistol för 200 kronor från Biltema, funkar bra för vad det är. Man kan lägga betydligt mer på en sprutpistol, oklart om det är värt pengarna.
Vilken kompressor du skall köpa beror lite på hur mycket den får låta. Om du går in på Biltema och tar den billigaste så får du lite räkna med att den kan leverera 95 dB oljud när den pumpar. Jag köpte en kompressor för tandläkarmottagningar från HBM, den ligger på 55 dB, vilket funkar om man har den inne i verkstan. Det vanliga är att folk hittar nån skrubb och stoppar in kompressorn där för att slippa oljudet. Storleken på tanken spelar mindre roll, jag har en på 50 liter men den står och pumpar stup i kvarten i vart fall.
Ja, ljudet….!
Från 80-talet minns jag en verkstad, där kompressorn hängde i gummirep, från takstolarna uppe på vinden….
Såg ut som en konstnärlig "installation"…
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-11-16 16:56 av Bo§e
Att spruta glasyr liknar inte sprutlackering i allmänhet.
För mig blev det ett "aha-moment" för länge sedan, när några veteraner från keramikindustrin lärde mig att jobba med ca 2 bar arbetstryck…..
Onödigt högt tryck resulterar bara i att mer glasyr hinner torka i luften, och bara "blåser förbi" sprutobjektet, och bygger inte tjocklek lika bra och kontrollerat….
- Redigerat 2023-11-16 19:31 av Bo§e
#3: Jag brukar köra 3 bar, men det kan ju va en grej att prova att gå ner lite. Om inte annat räcker luften längre innan pumpen drar igång.
#4: Jag brukar ställa regulatorn så att visaren pendlar kring 2:an (ca "1,8 - 2,2") under sprutning….
Ingen exakt vetenskap, men ungefär så…
- Redigerat 2023-11-17 19:26 av Bo§e
Ja jag provar att göra så som Bosse säger så att det inte kommer för mycket luft, om det är en väldigt stor fart på strålen tycker jag att det blir svårare att styra, allt blåser bara hit och dit