Felmeddelande
Hej!
Till min fasa fanns ett felmeddelande på min automatik när jag kom ner på morgonen. Jag har en Bentrup, TC66. Meddelande E A4. Kan det ha att göra med att jag packat den proppfull? Jag vet ju inte alls hur varm den hann bli, men jag ser att det fortfarande glöder i godset. Den var inställd för högbränning, 1240 grader, men nu ser jag inte temperaturen. Hur ska jag göra nu? Stänga av? Låta svalna och se? Försöka köra en gång till direkt?
Ja du får väl låta det svalna av och se på de saker som står i boken
Du kan slå av/på styrningen (men starta inte), så kan du se/följa temperaturen medan det svalnar.
Om temperaturen visas, kan vi på en gång utesluta "kortslutet termoelement".
1. Börja med att kolla propparna (kan vara så enkelt).
2. Om propparna är hela, får du gå vidare med de övriga punkter som står i manualen vid E A4.
3. Om det går att mäta upp ström på alla element, och felet ändå kvarstår, kan orsaken vara slitna element, eller spänningsfall på elnätet…….eller båda sakerna i kombination…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-11-17 14:40 av Bo§e
#2: Tack Bosse! Du är fantastisk som tar dig sån tid att svara. Jag stängde av och satte på den igen och jag såg temperaturen. Skönt! Nu får jag bara vänta och se hur glasyren blev.
Ugnen är gammal och jag vet inte hur gamla elementen är. Han som hjälpte mig att sätta in automatiken tyckte att de såg väldigt fina ut, men de kanske har åldrats ändå?
Tror du att en förklaring skulle kunna vara att jag lastade den så full och att den inte riktigt "orkade" att komma upp i rätt temperatur, om elementen är gamla?
#3: Ja, en tätt packad ugn kräver "litet mer" energi än en glesare sättning.
Så om det ändå "hänger på gärsgår'n" med effekten, kan det bli avgörande….
Det påverkar, helt klart…
- Redigerat 2023-11-17 16:00 av Bo§e
#4: Resultatet blev väldigt varierat. Den vita glasyren hade inte smält alls medan den gröna och blå hade smält men inte fått sin slutgiltiga färg. Den svarta leran har inte blivit svart. Visst kan man bränna om?
Propparna har inte löst ut. Försöker mäta med zummer på spiralerna men får ingen signal alls, någonstans. Inte ens när man håller pinnarna på två slingor bredvid varandra. Det är som en väldigt sträv beläggning på spiralerna. Ska det vara så? Hur ska man mäta?
🤔
#5: Den grå beläggningen på spiralerna är oxid, som faktiskt skyddar dem, så skrapa inte bort den.
Ta bort plåten så att du kommer åt elementens ändstumpar, som inte är oxiderade, och mät där med summern, från elementets ena ände till den andra, element för element.
Ett annat sätt är att använda tångamperemeter, och mäta den ingående kabeln till varje fas (när ugnen jobbar), så ser du direkt om en fas inte "är med", och det begränsar sökandet efter ett avbrott någonstans.
Då behöver du bara kolla elementen som hör till den fasen.
Om du inte hittar något avbrott, kan det:
…vara något som "händer" när ugnen senare blir varm.
2.
…bero på slitna element eller spänningsfall….eller båda….
Javisst, du kan bränna om sakerna, men eftersom de då blir brända 2 gånger, kanske vissa glasyrer/färger blir litet annorlunda….
- Redigerat 2023-11-19 00:06 av Bo§e
#6: Tusen tack! Kör en skröjbränning under natten för att testa. Fortsättning följer!
När jag nu tittar till den på morgonen har den fortfarande inte kommit upp i temp och står och jobbar för fullt, 782 grader. Så min teori om överfylld ugn föll ju här. 😏
Ska jag stänga av den, trots att den inte stannat själv ännu? Inget felmeddelande ännu alltså.
Ja stäng av och kolla allt, även programmet, kanske gömmer det sig ett fel där
#8: Ja, stäng av.
Som Ler säger, stäng av programmet (med start/stop-knappen), så att den verkligen börjar på nytt vid nästa bränning, och inte har något "hyss" för sig…
Om den börjar "sega" och stannar upp redan vid den temperaturen, har du helt klart ett avbrott någonstans.
Antingen ett element (mest misstänkt), eller något annat som gör att en fas saknas….kanske anslutningen till något relä som hoppat av , eller en kabelanslutning som bränt av inuti vägguttaget eller stickproppen…
För att nämna några "kända" ställen att söka på efter ett möjligt avbrott, om elementen konstaterats hela…..
Men du har väl först kollat att propparna är hela…?
- Redigerat 2023-11-19 12:21 av Bo§e
#10: Nu har vi hunnit kolla alla faser som visat sig intakta. Idag ska vi kolla elementen. Vet du vart jag kan vända mig för att snarast kunna få hjälp med elementbyte? Har lite press inför vernissage första advent helgen… 🙄
#11: Jag hade också lite elementhaveri så här strax innan julmarknaderna. Jag beställde från Cebex en torsdag och kunde hämta dem onsdagen i veckan efter. Jag bor nära Malmö så jag slapp ju ytterligare frakt förstås. Ring runt till ett par återförsäljare och hör om någon har i lager. Det beror iofs på vilken ugn du har, men det var faktiskt ganska lätt att byta elementen.
Tips är att märka upp allt med maskeringstejp medan du plockar bort så behöver du inte bli förvirrad när allt ska på plats igen.
#11: Var finns ugnen…?
#13: I Alingsås.
#14: Jag skickade dig ett PM
#15: Hej igen!
Idag har ugnen fått nya element och jag har satt igång en högbränning. Underbart!
Nu undrar jag hur det är med skröjbränningen jag gjorde. Den kom upp i 796 grader innan jag stängde av. Behöver jag skröja igen eller kan jag köra högbränning direkt?
#16: Leran är definitivt "bränd", så inga problem med det, men hur ren är den…?
Det handlar om vad leran innehåller.
Om det är en vanlig vit lera, kommer det säkert att gå bra att glasera direkt.
Men det känns litet grand som ett gränsfall, så det blir inget tvärsäkert svar….
Nej jag tycker som Bosse ett gränsfall! Men var det jag så skulle jag satsa på att det nog går, men jag skulle då prova att lägga in en liten hålltid på 980 grader och hoppas på att glasyren inte har sintrat helt, men det går säkert att köra normalt också
Det är fläderlera, och svart lera. Tror att jag gör om skröjen, så kan jag dessutom få med lite annat som stått på vänt. Tack för svar!
#19: Ja, båda lerorna är av den sorten som bör få en "riktig" skröj…