Placering av ugn + tips på liten ugn
Hej,
Om man skulle köpa en liten keramikugn. Skulle man kunna ha den utomhus ( bor i radhus) tex under ett paviljongtak om man ställer den på stenplattor och 1 meter från vägg?
Jag är helt ny på keramik och är så sugen på att köpa en liten ugn.
Är det någon som har köpt någon liten ugn till bra pris som fungerar bra att bränna i så får ni gärna skriva till mig.
Jag är så sugen på att skapa massor men har tyvärr ingen ugn.
Tack!
Mvh: Åsa
Kul med ugn. Bäst är såklart inomhus men om du har den ute så är det viktigaste att ingen nederbörd kommer in på kontakter och ugnens tegel samt att styrenheten är elektronisk. Teglet suger åt sig fukt, så då är det bra att torka ur den långsamt vid varje bränning. Om du bygger ett litet skjul till den med ventilation, lite värme och med en frostvakt, inte bara tak så borde det funka. Vilken typ av ugn spanar du på?
Tack för tips! Kanske får bygga ett litet skjul på baksidan :)
Jag skulle vilja ha en ganska liten ugn som är bra pris men också bra kvalite.
Har du eller någon annan något tips?
Tas tacksamt emot isåfall :)
Mvh/ Åsa
Under ett paviljongtak är bra.
Huvudsaken är att ugnen inte får nederbörd direkt på sig.
Kanske får man göra något slags skydd, eftersom det ibland regnar/snöar "på tvären"…
Det är fukt som man skall undvika.
Kyla bryr sig ugnen inte särskilt mycket om….
Men styrningen bör du förvara inomhus när du inte bränner. Den är mest känslig.
Den är som regel löstagbar med en liten snabbkontakt, så det är en enkel operation…
(Men kolla att den är löstagbar innan du köper ugnen)
Bra förslag av Mould #1.
Du kan köra en liten uttorkning innan den "riktiga" bränningen startas, särskilt vid "bister" väderlek….
Kan vara värt att nämna:
Ibland, om det är riktigt kallt ute, kan det hända att styrningen vägrar starta, för att den "tror" att givaren är polvänd…
Det beror på att temperaturen är så låg att strömmen i givarkretsen bytt riktning…
Åtgärdas lätt genom att värma ugnen invändigt med en hårtork eller varmluftspistol, så att temperaturen stiger några grader…sedan startar den snällt…🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-11-18 18:39 av Bo§e
#0; Jag vet inte hur liten ugn du har tänkt dig, men en liten ugn som "sticker ut" bland små 1-fasugnar, och t.o.m. klarar stengodsbränningar bra, är Nabertherms N 16 R….
Och, den är så kompakt, att du faktiskt skulle kunna förvara hela ugnen inomhus, och lyfta ut den när du skall bränna…..
Men, du kanske har tillgång till 3-fas, och har tänkt dig en litet större ugn…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-11-18 20:21 av Bo§e
Hej,
Tack för mail och tips! Det verkar va en bra ugn. Jag tänker att jag ska kunna ta ut den vid bränning. Iallafall i denna årstid.
Mvh: Åsa