Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: lerorstengods
Läst 272 ggr
Saricka
0

Tips på mjuk/följsam stengodslera för skulptur

Hej, jag har testat flera olika leror med relativt mycket chamotte i för skulpturer, 20-30 cm höga breda. Ofta tycker jag de är lite för smuliga och torkar för fort. Men jag skulle gärna vilja ha samma följsamhet som i tex cebex 12685 men med bättre tålighet i både tork och bränning. Jag följer en tjej på instagram som gör helt fantastiska skulpturer av människor i princip skala 1:1. Hon använder en lera som heter 182G White Stoneware Clay w/ Grog jag hittar den på nätet men hittar inte hur mycket chamotte det är i procent och storlek (väntar svar från dem). Vet någon om det finns någon liknande hos leverantörer i Sverige eller någon annan stengodslera som är mjuk och följsam (som inte torkar och spricker för fort) men också tålig?

Bo§e
1

En klassiker när det gäller "svåra" byggnationer, är "K129N".
Den är magrad med molochite i stället för "vanlig" chamotte, och tillhör en grupp av leror som brukar kallas för "T-material"….

Google-tips: Eva Hilds skulpturer är bra exempel på den här lerans möjligheter….

Prova den…!

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-11-20 18:24 av Bo§e
Saricka
0

Wow vilka skulpturer. Inte riktigt där jag är 😜😂 men bra med en lera som har förutsättningarna. Tack massor för tips. Det är så värdefullt. Ska absolut testa den, är det något man bör tänka på med den? Vet inte vad molochite är… 🙄

Är det någon mer av de ”tåliga” stengodslerorna på cebex skulle du säga är mer mjuk och formbar och minst torr om du förstår vad jag menar? Fick tips om 4015 och 1795. 4015 har jag testat och den var ok men inte helt hundra.

Bo§e
0

#2: 1795 är den grövsta av dem (40% 0-2 mm chamotte)

4015 innehåller 40% 1,5 mm chamotte.

Chamotte kan sägas vara krossat eldfast tegel, vattenabsorberande, och oftast gulaktigt vit.

Molochite är kalcinerad kaolin, och helt vit.

K129N innehåller 30% 0-0,5 mm molochite, och är därför den mest finkorniga av de leror vi har diskuterat här.

Ett par tips när man jobbar med skulpturer:

För att minimera att leran yttorkar och smular:
Undvik så långt det går att värma upp leran med kroppsvärmen.
Det betyder att det lönar sig att jobba fort, och att använda olika verktyg så mycket som möjligt.

Tillför så litet vatten som möjligt (helst inget alls, om det går).
Leran suger glupskt åt sig allt vatten som tillförs, och sväller till slut, och löser upp sig, och tappar sin stadga.
Om du "måste" fukta någonstans, spruta en fin dimma (sparsamt) med en blomspruta..

• Redigerat 2023-11-23 20:07 av Bo§e
Saricka
0

#3 Tack igen, chamotte har jag koll på men kände inte till molochite. Som sagt ska absolut testa den men tänkte testa ett par olika i jakten på en favoritlera, när jag ändå beställer eller kör ner till Malmö.

Så en fråga till. Vad tycker du har störst effekt på känslan av torrhet/osmidighet. Mängden chamotte eller storleken? Jag tänkte att det kanske blir mindre torr smulighetskänsla med större korn? Men det kanske är precis tvärtom?

Saricka
0

Åh såg tipsen nu, jag jobbar nog väldigt mycket med händerna dock, får blir bättre på att använda verktygen…

Bo§e
0

#4: Det är inte så lätt att svara på det.
Leror är olika till karaktären, och det påverkar hur den samspelar med chamotten….
Dessutom innehåller vissa leror chamotte med "vassare" korn, medan andra har "rundare" korn, vilket också förändrar hela karaktären…
Här får man nog bara testa, och känna vad man trivs med….

Saricka
0

#6: ok toppen tack igen. Jag får göra så helt enkelt och testa mig fram.

ler
0

Det beror också på vad man vill ha för uttryck, med chamotte blir det en grov struktur och fina detaljer i ett porträtt kan bli svårt, men det går att få lera med 200% chamotte med cementfina korn. Men varför chamotte överhuvudtaget, klart vill du göra stora skulpturer så är det ju nödvändigt. Rakuvaria extreme är en lera som man kan göra en hel ko eller liknande och bränna, finns en snubbe som gjort kor och hästar och bränt. Jag läste också om en som blandade ochamotterad lera med en massa sågspån och mangan och brände stora djur som var massiva, sågspånen brinner bort och alla gaser och ångor kommer lätt ut. Och korna och hästarna var i naturlig storlek

• Redigerat 2023-11-24 01:40 av ler
Saricka
0

Wow, ja så stor ugn har jag inte. 😜 jag gör inte superstora utan de största som är byggda är max 30 cm höga/breda. Ringlat kanske större men det är på de byggda jag haft problem med sprickor i glasyrbränningen. Det har inte varit samma problem tidigare men det kan vara den nya ugnen som det blivit för varmt i. Jag har sänkt topptempen och det har gått bättre då men jag har ändå känt att det vore kul att hitta en mer safe lera. Även om jag gillar konsistensen på den, det är 12685 från cebex. Så jakten på lera med mer chamotte är för att de flesta säger att ta mer chamotte så är det mer säkert. Men som du säger det är klart svårare med detaljerna. Jag får nog göra som Bose sa, testa mig fram.

Fick svar ang standard 182 och hon svarade The 182 contains about 5% fine grog (47-35 mesh. Så det var ju inte mycket. Och hon gör ju väldigt stora… https://instagram.com/christinasculpture?igshid=MTk0NTkyODZkYg==

118K Followers, 370 Following, 106 Posts - See Instagram photos and videos from Christina Orthwein (@christinasculpture)
ler
0

Ja det behöver inte vara leran eller ugnens temperatur som det är fel på det kan vara att du ska se över dom tekniker som du använder. Det finns också stora saker som är gjorda helt utan chamotte, ibland så kan det hjälpa att tillsätta 10-15% talk i en Porslinslera för att undgå sprickbildning

Saricka
0

Jo jag har tänkt på det också men jag har liksom inte ändrat mina tekniker så det är det som är lite konstigt. Men jag kanske börjat slarva omedevetet?

Bo§e
2

#8: 200% chamotte…! Ja, man kan experimentera med chamotte- och andra inblandningar, långt bortom de procenttal vi normalt ser bland våra "vanliga" lerprodukter.
Man kan knåda in så mycket fin chamotte - eller sand - att materialet mer känns som murbruk än vad vi normalt betraktar som "lera"…

Sådana här övningar kan öppna nya spännande vägar för den som skulpterar….
Gör små prover, och testa gränserna…!

När man knådar in chamotte, sand eller annat, är en viktig regel att först blöta magringsmedlet före knådningen, vilket underlättar inknådningen och samtidigt förhindrar att leran torkar ut vid inblandningen.

Sand är ett intressant magringsmedel, som alternativ till chamotte.
Om alstret är tänkt att brännas som stengods, är det bäst att först testbränna sanden, även om de flesta sandsorter klarar stengodstemperatur.
Gråvit "havssand" brukar utan undantag klara höga temperaturer, medan mer "gulaktig" sand bör testbrännas först.

• Redigerat 2023-11-24 18:12 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

#12: Vad är iden med 200% chamotte? Har sett det på andra produkter.

Bo§e
3

#13: 200% chamotte betyder dubbelt så mycket chamotte som lera…!
Man får en väldigt stabil lera med liten krympning och minskad deformation, som öppnar nya vägar och möjligheter, inte minst vid handformning/modellering, men det underlättar också tillverkningen av plattor, reliefer, m.m. . Texturen blir litet annorlunda också…

Men leror har ju olika karaktär, och varje lera har sin egen "maxgräns" för hur mycket den tål att magras för sådana här syften.
Och magringsmedlets karaktär sätter också gränser.
Man får testa sig fram……men inte sällan blir man överraskad när man upptäcker hur mycket en lera kan magras…

Men nu rör vi oss en bit "bortom" allt som har med drejning och "pottery" att göra….🙃

• Redigerat 2023-11-24 19:12 av Bo§e
Ulla
0

#14: Men ändå intressant. Jag uppskattar verkligen dina utvikningar kring olika frågeställningar.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2023-11-24 19:46 av Ulla
bjorn.lindberg
0

#14: OK, tackar så mycket!

ler
2

200% använder man till exempel för eldfasta smältdeglar 0-1 mm. Det finns så otroligt mycket att välja mellan att det kan vara svårt att veta vad man ska ha, men man kan tycker jag hålla sig till ganska normala leror om det inte är något helt bestämt man ska göra. Det är också skillnad på chamotte och chamotte, porös eller sintrad till exempel, någon gång så ska det vara porös chamotte, till pressmassa som används till bland annat stora isolatorer där måste det vara poröst. Och så coerderit chamotte och annat till kakelugnar och så vidare

• Redigerat 2023-11-24 22:41 av ler
Bo§e
2

#15: Ja, man kan gå ganska långt utanför "boxen", om leran inte behöver vara drejbar.
I utbyte får man då egenskaper som annars inte skulle vara möjliga.

Inblandning av sågspån, som Ler nämner i #8, kan också vara spännande.
Beroende på mängden spån, kan man få porösa och lätta alster, som snarast känns som lättbetong…
Träfibrernas celler vill gärna hålla kvar vatten, vilket innebär längre torktid, men det är ju lätt avhjälpt om man lägger in en torkfas i brännprogrammet.

Bra vädring av ugnsrummet är förstås nödvändig (!) och man får stänga av eventuell brandvarnare….🙂😬

• Redigerat 2023-11-24 23:03 av Bo§e