Ställmedel ABM-3 "verses" Ställmedel 2873?
Hej! ☺
Lergodsglasyren 1013 ska tillsättas ställmedel ABM-3 mot bottenfällning säger informationen. Jag har inte detta ställmedel, men däremot en full flaska som heter Ställmedel för glasyr Vnr 2873. Är det någon som vet, och enkelt kan förklara skillnaden mellan dessa två ställmedel? (Eller skillnaden mellan glasyrerna som de olika ställmedlen ska användas till) Varför måste jag använda ABM-3 till lergodsglasyren 1013?
Mvh kemiskt fundersam…🤔
Du kan prova med 2873 (½ tesked per liter, ca), men det är inte säkert att det "biter" så bra på din lergodsglasyr…..det beror på hur den är sammansatt.
Om glasyren enbart består av frittat material, fungerar det sämre, eller inte alls, men om den innehåller något ofrittat lerämne (t.ex. kaolin), kommer 2873 att fungera.
Lergodsglasyrer är ofta frittebaserade, därav osäkerheten.
Men det är ofarligt att prova.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2023-11-22 14:41 av Bo§e
Du kan nog använda det du har, och som Bosse säger så är det så klart men nästan alla fritta baserade glasyrer har något lera i sig så jag tänker att det går fint
#2: Ja, nästan alla glasyrer innehåller någon liten mängd "rå" lera……så det är definitivt värt att prova….
Vilket fantastiskt forum! Tack så mycket för snabba svar! Är inte så hemma i den här delen av den keramiska världen, så skulle önska att det stod mer information om innehåll och användningsområde på förpackningarna.
Ha en fin kväll ☺
- Redigerat 2023-11-22 19:21 av Ylvian
Jo det kunde man kanske önska sig men det blir nog svårt att skriva allt som man nu kan undra sig över
#1: Hej igen, men hur får man reda på om en köpt glasyr innehåller fritta eller inte, om det inte står på glasyrförpackningen och inte leverantören vet…🤔
Lergods glasyr är alltid fritta som bas
#7: Aha…Men är det frittainnehållet i glasyren som avgör om en glasyr får namnet lergodsglasyr eller stengodsglasyr?
1013 heter lergodsglasyr, men kan brännas upp till stengodstemperatur, vilket förbryllar mig 😁
Många frågor…man lär sig något hela tiden, vilket gör keramik så intressant…
#8: Nej, namnet lergods- eller stengodsglasyr beskriver bara vilket temperaturområde glasyren främst är avsedd för.
Det är dock ett faktum att de mer lågbrännande glasyrerna (de som kallas "lergods"), så gott som alltid är frittebaserade, av rent tekniska skäl, eftersom de innehåller flussämnen som måste göras vattenolösliga genom frittning, för att bli hanterbara….
Men bara för att "krångla till det" 🙂, har vissa glasyrer så bred smältintervall att de kan brännas som både lergods och stengods….
- Redigerat 2023-11-26 19:21 av Bo§e
Tack 👍 "Tillkrånglingen" passar mig perfekt eftersom jag aldrig tycks kunna hålla mig till ett och samma temperaturområde, ej heller till samma lera eller glasyr…😁 En ständig upptäcksfärd…Men lergodset har en särskild plats i mitt keramikhjärta.