Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramikugnarugnbränning
Läst 132 ggr
Sumeha
0

Säkring till ugnen slår av

Hej,

Jag skulle sätta igång en glasyrugn nu ikväll men säkringen brände av. Jag satte i en ny säkring och satte igång ugnen men då small det till och kom gnistor från en liten låda utanpå ugnen där det ser ut att sitta porslinproppar eller liknande i och säkringen brände av igen. Något är inte som det ska, det är tydligt. Någon som vet vad det kan vara för fel och hur det åtgärdas?

Tack!
//Susanna

Bo§e
0

Nu vet jag inte vad du har för ugn, och hur den är kopplad, men om detta plötsligt dyker upp, kan det (1) vara ett element som bränt av och "råkat hamna" på ett annat element, så att kortslutning uppstår.

Eller så (2) har ett element bränt av vid elementklämman bakom plåten, och den lösa änden råkat lägga sig mot den jordade metallen någonstans…
Om det kom gnistor från "lådan", kanske det är här du bör titta först….

Det är mina första spontana funderingar…….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-12-01 00:36 av Bo§e
Sumeha
0

#1: Tack för svar Bosse!

Det är en gammal Scandia ovnen T3 60S. Elementen är nya och det här var bara 5:e gången jag körde ugnen med dem så inget har hoppat ut. Frågan är dock om något har bränt av. Tror du jag ser det om jag skruvar bort kåpan vid porslinspropparna?

Bo§e
1

#2: Det är ganska "typiskt" att ett element brinner av vid klämman bakom plåten när elementen är nybytta.
Det brukar därför rekommenderas att man känner på och drar åt anslutningarnas skruvar litet till, efter några bränningar, just för att det finns risk för att nymonterade element kan "släppa taget" vid någon klämma och brinna av….
Efterdragning skall ingå i rutinen när man byter element.

Alternativt:
Kortslutningen kan också bero på någon utstickande trådstump bakom kåpan, som kommit litet för nära metallen någonstans…sådant kan också hända vid elementbyte.

Nu skall vi inte "måla f-n på väggen", men jag misstänker att du kommer att se vad som hänt, om du skruvar bort kåpan….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-12-01 07:01 av Bo§e
Ålands folkhögskola
0

Ja, att få bra kontakt vid elementen kräver att man drar hårt åt, och efterdra efter första bränningen. Om det blir det minsta glapp får man starka elektriska gnistor, som i en elsvets, och tråden bränns av.