Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverkstadkeramikugnarkeramikerdrejskivakeramikugn
Läst 143 ggr
Persson Olivia
0

Elförbrukning Ugnar och Drejskivor

Hej alla glada entusiaster!

Tillsammans med två and lerälskare ska jag starta en ny verksamhet. Vi förhandlar just nu med ett fastighetsbolag om en lokal i centrala Stockholm.

De behöver nu veta, inför elrenoveringen, hur mycket vår utrustning förbrukar. Enklast hade ju såklart varit att testa för att sedan meddela men den möjligheten har vi tyvärr inte så håller tummarna för att någon bättre kunnig i ämnet kan svara för vad deras motsvarande förbrukar alternativt hur jag kan ta reda på detta.

Det gäller följande:
Shimpo Rk-3E
Scandia Ovnen as S180
Rhode TE 190MCC PLUS

Oändligt tacksam för all input!
Hälsningar
Olivia

bjorn.lindberg
1

Finns det inte en liten typskylt på ugnarna som säger vilken effekt de har? Du behöver snacka med en elektriker och visa hen hur mycket effekt grejorna drar så hen kan planera elen för lokalen.

Rohde ugnen använder 11kW (https://www.rohde.eu/en/arts-and-crafts/products/toploaders/te-mcc-series/te-190-mcc) så du kommer behöva en 16 ampere kabel till den. Oklart hur mycket Scandia ugnen drar, Bosse kan säkert kolla upp det men typskylten är bättre. Låt oss anta att den också drar 16 ampere. I så fall behöver du minst 32 ampere till lokalen om du tänker köra båda samtidigt. I praktiken behöver men så du kan köra micron och vattenkokaren under tiden.

Problemet du springer på, eller jag sprang på här i Malmö med EON i alla fall, är att du behöver allokera mer el till lokalen. I mitt fall hade fastigheten 20 ampere och vi har en ugn som drar 16. Om nån kör en vattenkokare, dammsuger och tvättmaskinen samtidigt så börjar det bli lite tunt med el i sladdarna. Fastigheten jag har verkstan i delas med ett bostadshus och några andra studior/verkstäder. Så vi gick till EON och beställde 25 ampere till fastigheten, på antagandet att 9 ampere extra borde räcka om vi kör ugnen på natten. För det vill EON ha 550 SEK i månaden extra, inte för el vi använder utan bara för att kunna använda den. Min poäng, sent om sider, är att om du behöver 32 ampere plus lite till så börjar det bli dyrt. Kan vara smartare att bara ha en 16 amperes uttag så att du inte kan köra båda ugnarna samtidigt, på antagandet att Scandia ugnen behöver 16 ampere också vill säga.

Der solide ROHDE Studio-Ofen der MCC+-Serie bietet einen vielseitigen Einsatzbereich, der sich von der Glasbearbeitung bei 800°C bis hin zum keramisc…
Bo§e
0

Ja, precis som Björn säger….titta på typskyltarna.

Där står troligen:

Rohde-ugnen: 11 kW (3-fas)
Scandia S 180: 10 kW (3-fas)
Shimpo RK 3 E: 0,4 kW (1-fas)

Som Björn nämner, blir då en viktig fråga om båda ugnarna måste kunna jobba samtidigt….?…eller om det är ok att köra en ugn i taget, vilket sänker strömbehovet betydligt.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ulla
0

Det funkar bra att inte köra ugnarna samtidigt. När ugn 1 är klar och står på avsvalning så kan man köra ugn 2. Vi har dessutom löst det så att vi har en omkopplare på väggen där vi ställer om elen till den ugn som ska användas. Detta för att inte av misstag starta ugn 2 för tidigt. Har haft det så under flera år nu och det har har funkat klockrent. Blir inte mycket spilltid även om det är mycket som ska brännas.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

SaPe
0

Om du frågar för att veta vilken installation av el som krävs har du fått bra svar redan.

Eller frågar du efter förbrukning i kilowattimmar under drift?

På min ugn säger typskylten 5,2 kW. Den förbrukar cirka 20 kWh på en skröj och 35 kWh på en glasyrbränning till 1250 grader. En nyare ugn än min är säkert effektivare. Men i det kvarteret förbrukar de i vart fall.