Blanda egen vit engobe
Hej. Om jag vill ha en vitare engobe än den vita stengodsleran är. Vad blandar jag i då?
Testa det här: https://glazy.org/recipes/413503
Använd en ljus ball clay, jag använder Hyplas 64
#1: "API Error - Recipe does not exist", kan det vara att du måste publicera receptet?
Var köper du Hyplas 64? Har aldrig sett den i Sverige
#1: Zirkoniumsilikat, kanske 5-10 delar. Du får prova lite och se vad som blir lagom.
En blandning av ball clay och kaolin blir lika vit som porslin
#4: Tack. blandar jag 50/50 då eller?
Ja prova med det eller 75 kaolin och 25 ball clay men du får testa om det går, kaolin är mager så du får se vad som passar
#2: Nu är det tillgänglig.
Hyplas 64 köper jag från Varnia i Finland.
#3: hej. Jag gjorde en engobe tidigare på 7 delar vit stengodslera, 3 delar Porslinslera och 1 del zirkoniumsilikat. Den blev i stort sett likadan som leran.
Vad menar du med 5-10 delar? Av hur många delar totalt?
#7: OK tackar!
#8: Om du har 100 delar engob, tillsätt mellan 5 och 10 delar zirkoniumsilikat. Svårt att säga exakt hur mycket du behöver för att det skall funka för dig, du får göra lite prover. Jag gissar att 5 till 10 delar räcker.
Sedan finns ett "trick", om man vill ha en "kallare" vithet…..
Man tillsätter då en väldigt liten mängd kobolt, som helst skall vara nerriven/mortlad till så fina korn som möjligt, för att få bra spridning….
Men mängden måste vara så liten att det inte blir blått, utan bara tillför litet "kyla" till vitheten….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
När jag gör supervit engobe till tegelbruk så har jag lite zinkfritta i också det blir bra.
- Redigerat 2024-01-05 15:09 av ler