Vad kan det här vara för ugn?
Hej!
Är det någon som kan tänkas veta vad det är för ugn och styrning på dessa bilder?
Jag har möjlighet att få den här ugnen mer eller mindre gratis om jag ombesörjer hämtning och då den ugn jag har i nuläget endast är på 60 liter tänkte jag att det kunde vara intressant att se om det här är någonting att ha. Eller om det kan vara värt att lägga pengar på att fräscha upp den.
Jag har googlat mig blodig, men hittar ingen liknande ugn och inte heller något som påminner om styrningen/automatiken.
Ska åka upp från Malmö till Småland i nästa vecka och kolla baksidan på ugnen och se om det finns någon plåt med information gömd någonstans, men i nuläget har jag bara bilderna att gå på.
Någon som känner igen eller kan göra en kvalificerad gissning? 😬
Hej,
Ugnen ser ut att vara av fabrikat Ruben Lind, Trosa (numera nedlagt).
Jag skulle inte bli förvånad om ugnen har två dörrar, en framtill och en baktill.
Av metallställningen att döma, kan den ha använts för emaljbränning, eller kanske till att bränna ur vax ur sandformar….eller något annat "icke-keramiskt", i måttlig temperatur….
Styrutrustningen är av gammal analog typ, och om jag inte ser fel, jobbar den med mätsystemet "Typ K", (Ni-Cr-Ni), vilket inte är användbart för stengodsbränning.
Vad som krävs för att få ugnen funktionsduglig beror på vad du tänker använda den till (?), och hur mycket som är helt, eller behöver bytas……(?)…eller uppgraderas…(?)
För vidare tips och hjälp, skickade jag dig ett PM.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-01-06 23:52 av Bo§e
#1: Tusen tack för svar och PM!
Ja, jag har sett en uppsjö med bilder av Ruben Lind-ugnar när jag letat efter information, men inte någon som varit exakt lik denna i designen.
Jag har också misstänkt att den är Typ K av det lilla jag kunnat gissa/läsa mig till på kabelfärgerna så det kanske faller på det eftersom jag helst bränner stengods, men jag har förstått efter att ha läst äldre inlägg här på forumet att kabelfärgerna inte alltid nödvändigtvis säger hela sanningen om mätsystem när det gäller Ruben Lind?
Jag ska oavsett upp och hämta en lerkvarn och en gammal Shimpo-skiva i samma verkstad som ugnen står i så finns det något som inte syns på bilderna som jag kan kolla efter på ugnen för att säkert ta reda på om det är Typ K eller Typ S?
Varför metallställningen står i ugnen vet jag inte, men jag fick veta nu att det vid ett tillfälle har bakats pizza i ugnen så det kan ju ha med det att göra. 😎
Titta på den vita visartavlan…!
Om den är graderad till 1200°C är det "K".
Dessutom kan mätsystemet stå tryckt någonstans på den vita tavlan….
#3: Tack, det ska jag göra!
Fantastiskt med så snabba och informativa svar. Underbart! 🙏

Hur tänker man när man ställer in en sådan här järnställning i en elugn?
Nu vet jag ju inte vad det är för en metall som användas här men det finns metall ställning som tål hög temperatur, royal Copenhagen hade sådana i sina ugnar
#5: Du tänker kanske på risken för "oönskade incidenter" med elen…..😬…..?
Ja, det gäller att elementen håller sig någorlunda på plats….
- Redigerat 2024-01-07 15:48 av Bo§e
#6: Ja, inom industrin används metallställningar till diverse bränningar i måttliga temperaturer, t.ex. emaljbränning, glasfärger, och mycket annat.
Det finns stålsorter som inte slår sig så mycket, och som är skapligt syrabeständiga.
Och så har vi ju titan….
Den här ställningen ser dock en aning "anfrätt" ut, så det kan förstås vara "vanligt" järn….
Eftersom ugnen finns i Småland, ligger det nära till hands att gissa att det har bränts glasfärger i den…..(?)
- Redigerat 2024-01-07 16:16 av Bo§e
#8: Det kan absolut ha bränts en del glasfärg i verkstan också. Metallställningen tror jag dock, av granitskivan som står på den att döma, endast har använts i samband med redan nämnda pizzabak.
Det finns tydligen en ugn till som det inte står någonting på och som verkar vara no-name alternativt hemmabygge.
Se bifogad bild. Ganska liten. Vad skulle det kunna vara, Bo§e?
Hur är förresten Ruben Lind-ugnar för övrigt? Jag har för mig att jag läst en del negativt om dem.
Om den mot förmodan visar sig vara i bra skick och klarar 1300 grader - är det någonsin värt att renovera en gammal ugn med ny automatik osv?
#9: Ja, vad skall man säga om Ruben Lind-ugnarna….?
Litet generellt kan man säga att RL:s "ugnskroppar" är ok, men att deras beräkning och design av element var litet "optimistisk", med litet onödigt tunn tråd (inte så långlivat vid stengodstemperaturer), och i vissa fall även en aning låg effekt vs volymen, vilket också hjälpte till att begränsa elementens livslängd….
Om man skall renovera en sådan här ugn med syftet att bränna stengods, är det därför rekommendabelt att "designa" en ny elementsats med litet grövre tråd och med en effekt som bättre stämmer med ugnsvolymen.
Detta är ingen omöjlighet (du fick några tips), men om även styrutrustningen måste bytas, börjar budgeten bli litet ansträngd, och man måste tänka efter om projektet är värt att satsa på…..
Med en ugn av den här storleken kan en renovering/uppgradering vara värd kostnaden, om man tänker långsiktigt, och om jobbet görs professionellt…
Men det är ett beslut som kräver en del goda råd längs vägen, och en god portion eftertanke…
Den andra ugnen:
Ja, den ser ut som ett ganska snyggt gjort hembygge, och den kanske också skulle kunna få ett "nytt liv", som stengodsugn.
Elementen är monterade på steatitrör (= bra), men även här får man nog räkna med att ta fram en elementsats som är mer lämpad för stengodstemperaturer…..och så skall den ju ha en styrning, osv….