Keramik iFokus

Keramik

Etiketterlerorstengodssvart
Läst 336 ggr
Mould
0

Svart stengods

Hej på er alla! Söker efter tips på en svart alt. mörkgrå lera efter bränning, och undrar om ni har någon favorit? Det jag är ute efter att den inte ska käka glasyr allt för mycket och kunna brännas kring 1250, inte ha allt för mycket chamotte, kännas trevlig att dreja och finnas på den svenska marknaden.. många önskemål :)

Ann-Britt Åkerlund
0

#0: Sibelco Nigra 2002 blir svart men kan bara brännas till 1240. Jag har inte hittat den på svensk marknad. Köper min från Tyskland.
image.jpg

ler
0

Seemann har svarta leror

Bo§e
0

#1: Ja, svarta leror har vanligen en viss begränsning i maxtemperatur/värmearbete, om de skall bli så svarta som möjligt.
Man får hitta "rätt" inställning med den egna ugnen för att "maxa upp svartheten"….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ålands folkhögskola
0

Kan nämna att Sibelco Nigra (inköpt i Finland från Varnia) har jag lyckats bränna till Orton kon 8 (1260?) . Bra lera, goda drejningsegenskaper.

Forma
0

371 från Goerg och Schneider är superfin! Lättdrejad, vacker och käkar inte glasyr. Kika på maxtempen dock! Tror det kan vara 1240 grader.

ler
0

I mitt universum är det glasyren som äter leran och inte omvänt

Bo§e
0

#6: Ja, det är ju korrekt, ur ett rent tekniskt perspektiv, även om det inte upplevs så…🙂

Olika leror har helt enkelt varierande benägenhet att låta sig ätas, och bli en del av glasyren….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ulla
2

#6: 😀Du blir vad du äter. Eller som min pappa sa när han åt orensade hallon och jag varnade för hallonmask: ”Det är hallon det också”.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2024-02-03 18:23 av Ulla
KeramikLera
0

Tack för alla svaren!

Sibelco Nigra och 371 från Goerg och Schneider ska jag kolla närmare och se till att beställa ett par paket för att testa..

Förresten Ann-Britt, är det från keramik kraft du beställer eller har du nån annan favvo från tyskland du tycker funkar bra att beställa från?

Ann-Britt Åkerlund
0

#9: Förlåt, förlåt jag har inte sett din fråga till mig förrän nu🫣 Och alldeles för sent….😟 Men jag köper den från Keramikbedarf