Keramik iFokus

Keramik

Läst 144 ggr
Keramik2023
0

Glasyr till prickig lera

Jag provar nu gråvit stengodslera med lavaprickar. Är det någon som vill tipsa om en fin glasyr som passar bra över den leran? Jag antar att prickara syns igenom. Det är det jag hoppas på :)

Mvh: Åsa

Bo§e
1

Du kan välja många ljusa eller vita glasyrer, både blanka och matta.

För att prickarna skall "blomma ut" och bli tydliga, bör glasyren läggas ganska tunt.
Alltför tjock glasyr döljer/dämpar prickeffekten.
Laborera med tjockleken för att få önskad prickeffekt.

Temperatur/värmearbete spelar också en roll här, men prova först i din "favorittemperatur" och testa olika tjocklek på glasyren…

Ett konkret glasyrtips skulle kunna vara den vita tennglasyren 955 (5955), som alltid varit omtyckt i sådana här sammanhang.
Fast, även här är det viktigt att hitta rätt tjocklek…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-03-03 14:38 av Bo§e
Keramik2023
0

Tack för dina tips Bosse! Jag ska prova mig fram. Leran var lite dyr men är så fin!

Unkapunka
0

Har läst någonstans att glasyrer som innehåller magnesium gör prickarna större, har ni några tips på vita köpeglasyrer som skulle kunna passa?

Bo§e
0

#3: Ja, 955 brukar fungera bra, men det är inte så kritiskt. Man får laborera med tjockleken (gärna åt det tunna hållet)

Högre temperatur/mer värmearbete brukar ge större men mer diffusa prickar, medan prickarna blir mindre och skarpare om man sänker litet….

"Don't Panic" (Douglas Adams)