Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningbränningengober
Läst 98 ggr
MaritiKristianstad
0

Bränna lera med färgkropp

Hej,

Innan jag eventuellt gör misstag vill jag fråga er mer erfarna kompisar 😀

1. Om jag blandar färgkropp i lera - kan jag få skröja det på samma sätt som jag skröjbränner i vanliga fall, dvs jag kan stapla föremål och det är ingen fara att de rör varandra?
  2. Om jag har slip med färgkropp i - finns det en risk att det rinner? Och kan det bli problem på underlaget?
Bo§e
0
  1. Normalt blandar man inte så stora mängder färgkropp i lera (av kostnadsskäl om inte annat…), och lerans färg blir då åt det "pastelliga" hållet, eftersom leran är vit.
    Litet blek efter skröjen, men färgstyrkan ökar en del om man sedan lägger på en transparent glasyr.
    Kan skröjas som vanligt, men det kan bli färgskillnader om föremålen fått röra vid varandra i ugnen….så kanske bra att undvika det…

2. Engobe infärgad med färgkropp rinner inte, precis som vilken engobe som helst.
    *(Men färgen kan förstås "blöda", om engobeleran är överpigmenterad…) *

Lerans eller engobens egenskaper kan förändras om man tillsätter stora mängder färgkropp eller body stains.
Men ingen fara, om mängden är måttlig…

Ju vitare lera, desto renare färgtoner.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-03-20 12:29 av Bo§e
ler
0

Nej du kan bränna som vanligt men köp body stains som är beräknade till lera och är betydligt billigare än stains till glasyr