Reservdelar (elektronik) Vevor?
Hej,
jag har fått en helt oanvänd trasig Vevor drejskiva.
Förra ägarinnan gav upp om den pga elproblem. Den hade tydligen levererats med en trasig knapp, hon fick en ny knapp men när hon bytte så löste säkringen ut hele tiden.
När jag fick den så monterade jag isär den och ser att själva kretskortet är bränt. Startade den och mycket riktigt så utlöste den inbyggda brytaren (och även en krets i huset) samt att en liten blixt letade sig ut ur denna del där kretskortet sitter.
Det retar mig otroligt att Vevor
A, inte har en fungerande kundtjänst eller
B, säljer reservdelar.
Helt galet att jag nu har en 15 kg skrot som inte går att använda. Det obefintliga miljötänket är klart provocerande!
Är det någon här som har tips på var jag kan söka efter en reservdel som kan funka? Hela drejskivan ny kostar ju bara ca 2000 kr men det måste ju gå att hitta en fungerande reservdel?!? Vevor hänvisade ospecifikt till Amazon…
Tack på förhand!
//Caroline
Kollade lite snabbt på ebay, hittade just ingenting. Vad är det för modell på maskinen? Nånstans borde det sitta en liten skylt som visa modellnummer, effekt osv. Kan du ta ett foto på den och posta här?
Tråkig utveckling när allt fler saker tillverkas enbart för att konsumeras, slängas, och hamna på världens växande skräpberg….
Nu är jag ingen elektronikexpert (!), men jag tycker att det där kretskortet ser ganska "konventionellt" ut, och inte överdrivet komplicerat.
Rätt person kan troligen laga det, ganska enkelt…..
Det borde i alla fall få en chans…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-05-06 11:17 av Bo§e
Hej och tack för snabba svar!
Intressant nog har modellen inte ens en beteckning…men av bilderna på olika modeller i den medföljande broschyren tolkar jag det som att det är modellen GCJX-008.
Hittar inga art. nr hos Vevor men tolkar det som denna:
F.ö. fullt medveten om att denna inte är CE märkt och skulle kunna vara en el-fara;) men blev ändå positivt överraskad över hur omsorgsfullt kopplad/monterad den ser ut att vara. F.ö så har även en kontakt som går in i själva strömbrytaren "brunnit av" och sitter inte kvar/fast - så även denna är en del av el-problemet. Misstänker att kanske kopplandes elen fel till just denna strömbrytare vid knappbytet och därav har all el påverkats (kortslutit o skadats).
Jag kollade lite men jag hittar inte igen nånting tyvärr. Gissar att den enda vägen framåt, om än rätt besvärlig, är att byta ut komponenter på kortet till det funkar igen. Om du inte känner dig bekväm med lödkolv och komponentkataloger så hade jag hoppat över. Du kan ju kolla om det finns nån person i grannskapet som reparerar elektronik, de kanske kan göra det.
Personligen hade jag skickat den på tippen och köpt en mer namnkunnig skiva istället, en Shimpo, Brent eller nåt i den stilen. Vevor skivorna ligger på ett par tusen nya och det är osannolikt att du kan få det fixat för mindre om du inte gör jobbet själv, alternativt har tur och hittar reservdelar nånstans.
Att den inte är CE märkt och har lite problem med blixtar gör att man känner sig lite osugen på att använda den. Oklart hur farligt den är men även om du lyckas reparera den vågar du lita på att den inte tar livet av dig? Den har iofs. en jordad anslutning på skivan, apparatkontakten bredvid av/på-knappen. Man får anta att den är korrekt jordad i chassi. Däremot undrar jag om det är så vist att använda just en apparatkontakt i den placeringen. Om man inte är försiktig så kommer det förr eller senare ner vatten i kontakten och kortsluter nätspänningen. En vanlig jordad kabel hade varit bättre.
Min personliga uppfattning så klart, men det är verkligen lite en man får vad man betalar för situation.