Keramik iFokus

Keramik

Läst 327 ggr
Gabrob
0

Glasyrbränning (ugn blir varm snabbt)

Hej!

Jag ska precis köra min första glasyrbränning och har samlat mycket tips och idéer. MEN, det schema jag tänkte följa: 100°c/h till 300, därefter full fart till 1220°c, känns olämpligt nu. Min ugn är ny och ökar 100°c varje kvart. Så på 1h har den ökat 400°c. Dvs, glasyrprogrammet skulle vara slut på ca 5h med en väldigt snabb ökning i slutet. Skulle ni ha kört enligt det brännschemat? Eller hur skulle ni göra?

Jag har en Bentrum TC 66 automatik.

ler
1

Nej jag skulle köra med 100 grader i timmen dom sista två hundra graderna så att glasyren får tid på sig att utvecklas

Gabrob
0

#1: problemet är att jag bara kan ställa in 2 segment på min automatik. Ska jag istället köra "full fart" då till 1000°c och därefter 100°c/h till 1220°c?

ler
0

Ja så skulle jag göra men det behöver väl inte vara full fart från början om du vill köra lite långsammare så går det ju bra

Gabrob
0

#3: okej. Skulle du ha någon utjämning vid topptempen?

Vad innebär lite långsammare? 300°c/h? Eller mindre?

ler
1

Ja 200-300 går fint och 20 minuter utjämning

Gabrob
0

#5: tack snälla för vägledning. Då bör programmet ta nästan 6h att fullfölja. Tycker att var jag än läser tar glasyrbränning mycket längre tid (mellan 10-12h), men det kanske inte spelar någon roll om det går långsammare på slutet, så glasyrerna hinner utvecklas?

ler
0

Nej det är ju meningen

Bo§e
0

#0: Det är nog ingen fara.
Även om temperaturen ökar med 100°C i kvarten i början , kommer hastigheten att sakta ner ordentligt, ju högre temperaturen blir.

Trots att programmet säger "full fart", blir det ingen linjär kurva hela vägen upp.
Kurvan svänger av och blir flackare, eftersom energiåtgången för att höja temperaturen X antal grader, ökar med temperaturnivån, och ugnen kan inte orka mer än den har effekt till…

Så, kör programmet som du tänkte från början.
Det är ett helt "normalt" program, dvs förutsatt att ugnen är av "normal" typ….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Gabrob
0

#8: tack! Men det är det här jag inte riktigt förstår. För ugnen klarar av att öka 100°c/kvart ända upp till topptempen, inte bara i början. Den "segar" inte av på slutet. Vid inbränningen av ugnen (100°c/h till 600, därefter full fart till 1200°c) så ökade den med 100°c/kvart från 600-1200°c (jag var ute varje kvart och förde anteckningar). Samma ökning såg jag vid första skröjbränningen. Är det någon skillnad då? När det inte bara är från början ökningen sker? Eller är det ändå som du skriver, bara det att jag inte förstår?

En till fråga: bör jag bränna till 1180°c med utjämning? Eller direkt till 1220°c utan? Kan tillägga att det är köpeglasyrer på stengods (rek. temp. mellan 1200°C - 1240°C)

Bo§e
0

#9: Hmmm…om det gick så snabbt även sista biten, är det ett bra betyg på ugnen.
Problemet är ofta det motsatta.
Vad har du för ugn…?

Din sista fråga:
Eftersom ugnen är så snabb, är det nog bra att bränna "nästan" ända upp, och så reglera resten med utjämningstiden.
Genom att testa med käglor, kan du finjustera detta, tills allt stämmer.

Gabrob
0

#10: det är en kittec eco 95s, alldeles ny från fabrik. Har bara kört inbränningen och skröjbränning.

Jag förstår att käglor är värdefullt och nödvändigt men jag har noll erfarenhet och kunskap så det känns övermäktigt just nu, om än jag förstår att det också kan vara avgörande för resultatet. Just nu önskar jag bara få fullfölja glasyrbränningen med ett relativt stabilt resultat (jag kan ta att glasyrerna blir fula). Så då bör jag kanske köra 300°c/h till 1020°c och därefter 100°c/h till ex. 1220°c. Att de sista 200°c ska gå långsamt?

Bo§e
0

Ja, så kan du göra. Lägg dessutom till 10-15 minuters utjämningstid.

I avsaknad av käglor, får du helt enkelt se på resultatet, och kanske göra någon småjustering nästa bränning, om det behövs.

Gabrob
0

Tack! En sista fråga då eftersom jag inte kan bestämma mig vilken topptemperatur jag bör ha. Ska jag lägga mig lägre på 1180°c med 15min utjämning eller 1220°c med 15min utjämning? Utan käglor och kunskap, är det bättre att bränna det lägre eller högre?

ler
1

Om det står 1200-1240 så får du hålla dig till det och inte 1180

Bo§e
1

1220-1230°C / 15 minuter, borde ge ett godtagbart resultat med "köpeglasyrer".

• Redigerat 2024-07-11 13:08 av Bo§e
luddolera
1

Jag håller med det ler har skrivit.

Jag brukar köra 300 C/h upp till 1100, därefter 60 C/h de sista ca 150 graderna. I ditt fall kanske jag hade kört:

300 C/h till 1100 C
60 C/h till 1220 C
Slut

• Redigerat 2024-07-11 15:14 av luddolera
Gabrob
0

#16: tack! Har du ingen utjämningstid? Varför/varför inte? Är det för att de sista 120°c körs i 60°c/h?

ler
1

Ja med den långsamma ökningen är det inte nödvändigt men fint att ha det ändå

luddolera
4

#17: Utjämning behövs fr.a. om ugnen bränner ojämnt. Då kan man lägga på utjämning för att värmen ska hinna sprida sig jämnt i ugnen.

Utjämningstid försvårar dock avläsningen av Ortons kägeltabeller. Vill jag bränna till kägla 9 kör jag 300 C/h till 1100 och därefter 60 C/h till 1260 enligt ortons instruktioner. Skulle jag lägga på utjämningstid skulle jag behöva sänka topptemperaturen för att nå samma värmearbete.

Jag jobbar utan utjämningstid såvida ugnen inte bränner ojämt, då kan jag behöva införa det för att motverka detta.

Varje ugn beter sig lite olika; svalnar olika snabbt, orkar gå upp i temp olika snabbt etc. Efter ett tag lär man känna sin ugn, samt märker om den har några kalla/varma hörn, kanske bränner varmare uppe etc.

Bo§e
2

#19: Ja, alla faktorer samverkar. Både de man känner till och de man inte har full koll på….
Egna praktiska erfarenheter med den egna ugnen fyller så småningom i luckorna…..

Men käglor är ett väldigt bra hjälpmedel i jakten på att få "koll"…..🙂

Gabrob
1

TACK för vägledning och tips. Guld värt!

Gabrob
1

20240715_090039.jpg

Uppdaterar tråden med slutresultatet av bränningen, med hjälp av er vägledning.

Jag körde 300°c/h till 1020°c, därefter 60°c/h upp till 1220°c. MEN huvudsäkringen löste ut vid 1180°c. Jag avslutade då programmet, utan att köra upp till maxtemp. Det blev ändock en trevlig överraskning när locket öppnades, gissar att det var till följd av den långsamma ökningen på slutet. Tack för hjälpen!

ler
1

Ja säkert men också för att det förmodligen är en glasyr med brett brännintervall

luddolera
1

#22: Kul att se! Du lär ha nått ca kägla 5. Skulle du kört snabbare i slutet, t.ex. 150 C/h hade du behövt gå till ca 1205 grader för att nå samma värmearbete. Den långsamma stegringen på slutet lär ha hjälp glasyren att smälta trots att du inte nådde till inställd temp, precis som du tänker.