Frost tåliga urnor.
Hello!
jag har börjat tillverka urnor i lite större format. har använt lite olika leror röd 354 25% chamotte 0.2mm samt 10 SF 40 40% chamotte 0.5 mm.
Hur frost tåligt kan jag få dessa?
Ser att vissa som säljer likande från utlandet skriver att det är stengods och frostsäkra men de är inte glaserade.
Skulle vilja hitta en lera som passar för att tåla lite frost men ändå har den ljusröda teracotta färgen.
Tacksam för tipps.
CS770 bränd till 1100 C har den "rätta" röda färgen. Gjorde ett par krukor och hade dem ute hela vintern utan problem. Nu blir det aldrig speciellt kallt i Skåne men lite frost hade vi, så jag tror de funkar.
CS770: https://www.instagram.com/p/Cb0rqesgL-3/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA== från Karin Nyström, vet inte exakt hur hon bränner grejorna men inte för varmt skulle jag gissa.
Frosten kan angripa en kruka på två sätt.
1.
Leran i krukans väggar blir mättade med vatten, och frosten slår till, innan tillräckligt mycket vatten hinner avdunsta.
2.
Regnet har fyllt krukan med vatten, helt eller delvis, eller att eventuell jord i krukan blir vattenmättad, varefter frosten kommer och spränger krukan inifrån.
I ett sådant fall spelar det ingen roll vilket material krukan är gjord av. Även en metallkruka kan sprängas inifrån.
Det är två olika slags händelser….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#3: Toppen! bra ref bild! tack björn! =) skulle helst ha dem i en ljusare ton men då blir det i lägre bränngrad antar jag. om det inte finns nån gul/röd variant. ?
#4: Sant! Men om jag tillverkar i stengods lera, blir den väll tätare sintrad och borde väll då suga mindre vatten och kanske klara sig bättre, eller?
Så egentligen så länge man tar in krukan under tak och låter den torka upp innan frosten kommer så är det lugnt.
#6: Ja, ju färre % vattenabsorption leran har, desto snabbare avdunstar vattnet efter ett regn, och chansen att leran är "tillräckligt" vattenfri när frosten kommer, ökar….
Det är en plötslig temperatursänkning direkt efter ett regn som utgör den största risken för att leran skall frostsprängas.
Så med det sakt, så är det bäst att bränna lite högre temp? för att minimera risken. även om den inte försvinner.
#8: Ja, det är så man får tänka…..
När det gäller utomhuskeramik är avdunstningen den "bästa vännen", och som gör det praktiskt möjligt att t.o.m. använda vanligt lergods i många applikationer.
Tegelpannor och murade tegelfasader är bra exempel.
Här är materialet helt vanlig "krukmakarlera", som inte är särskilt högt bränd.
Eftersom tegelpannor har stor yta, och avdunstar snabbt, klarar de vinter efter vinter.
Om pannorna vore ständigt mättade med vatten, skulle det inte fungera alls..
Samma sak med tegelstenar. Regnet tillför vatten från en sida, vilket avdunstar tillräckligt snabbt i vinden, för att inga skador skall uppstå.
Om man däremot lägger en tegelsten direkt på marken (jorden) under en vinter, så att den får tid att suga upp mer vatten än vad som hinner avdunsta, fryser den sönder när det blir kallt.
Det här har jag testat…🙂
Slutsats: Det är avdunstningen som gör det möjligt….
Dvs det är olämpligt att ställa en utomhuskruka direkt mot markan (jorden), utan låt den stå på en plan sten eller cementplatta (eller liknande)…..
- Redigerat 2024-07-12 15:13 av Bo§e
Det finns två vägar att gå för att göra vintersäkra krukor
Försök få din lera så tät som möjligt. Absolut max 0,5% absorption, gärna lägre. Då kommer inget vatten in i leran och kan spränga den. Här är tätsintrad stengods och porslin bra.
Gör den tillräckligt porös för att vattnet ska ha plats att expandera i porerna i leran. Här snackar vi alltså lergods. Det finns då en formel man följer:
Man väger en bränd bit lera, lägger den i vatten i 24 h, väger den igen. Då kan man räkna ut följande:
(våt vikt - torr vikt)/torr vikt = C
Man kokar sedan den brända leran i 5 h, väger den igen, och då kan man räkna ut:
(kokad vikt - torr vikt)/torr vikt = B
När C/B < 0.78 kommer leran klara vinterklimat.
- Redigerat 2024-07-12 22:28 av luddolera
Just det! Det handlar om att iskristallerna kan växa ut ur porerna, för mycket porositet då blir det kvar i skärven och för lite porositet så kan iskristallerna inte växa ut ur skärven. Det testar man alltid när man tillverkar tegel
#11: Wow vilket bra svar! Är det någon röd/gul brännande lera som ni känner till klarar detta? Björn nämner att han testat CS770 finns det någon fler som ni har erfarenhet av?
Mvh Fredrik
- Redigerat 2024-07-13 17:25 av Fredrik1976
#11 & #12: Ja, allt hänger samman…!
Jag pekade på avdunstningen (#10), eftersom avdunstning skapar just det expansionsutrymmet som nämns….
#14 ja men även om det är mättat med vatten och fryser så kommer vattnet ut genom kristallisation om porerna har riktig storlek
#15: Ja, det är riktigt. Och det är väl orsaken till att frosten påverkar olika leror på så olika och oväntade sätt….
Det är många parametrar som samverkar….
Jag framhåller avdunstningen som en viktig faktor, eftersom en mindre vattenmängd alltid minskar risken för frostsprängningar, jämfört med motsatsen.
Det är i alla fall en känd faktor…..
- Redigerat 2024-07-13 19:09 av Bo§e
#13: Järnhaltiga leror har ofta ett kort vitrifieringsintervall, alltså det kan gå snabbt och bara skilja ett tiotal grader från att de är rätt porösa med hög absorption till att de smälter och nästan blir som en glasyr. Sweetspot för <0.5% absorption utan att de börjar deformeras är väldigt svårt att hitta.
Hade jag velat ha terracottafärg eller liknande hade jag nog satsat på lergods med egenskaper enligt mitt tidigare inlägg, jag har dock inget exempel på sådan lera tyvärr.
Är man ok med vitt/grått/liknande istället så lär i princip vilken lera som helst funka, så länge man kan bränna den till 0% absorption.
Jag har stora krukor av röd lergodslera som är 30 år gamla och står ute och de håller
CS770, som Björn nämner, har bred sintringsintervall.
Den kan utan vidare brännas upp emot kägla 8, men blir då brunare. Runt 1100-1150°C är nog en vettig nivå, om man vill ha en "röd" lera, men med mindre vattenabsorption än vanliga röda sekundärleror.
- Redigerat 2024-07-13 21:01 av Bo§e
Jo men terrakotta blir det nog inte
#20: Nej, inte riktigt, men det blir i alla fall en ganska djupt röd färg, om man inte bränner för högt….
Men någon genuin terrakottakaraktär blir det inte, om man granskar litet kritiskt….
#19: Jag skall försöka komma ihåg att ta ett foto när jag är i verkstan i morgon. På CS770 alltså.
Här är en gammal tråd om CS770 med bilder
https://keramik.ifokus.se/discussion/1499632/branna-terracotta-krukor-cs770
#23: Ja, den här bilden är ett bra exempel på CS770, bränd i "drygt 1100°C"…..
https://files.ifokus.se/u2/58b3257b039ad5fab2e7c90a8a3b519c/default/
Tack för alla svar!!
tänk om alla sidor man köper lera från skulle ha information som denna tyska sida har…ujuj..
Det där är en sida från Österrike men klart tyskspråkig, många tyska företag har också bra information om produkterna och mycket mindre hemlighetsmakeri än svenska företag.
haha ok jag kollade inte så noga. =)
Super fin färg på leran
#28: Superfin röd färg! På bilden som jag laddat upp är den vänstra krukan obränd. Om jag skulle vilja ha en färdigbränd kruka i den obrända färgen lite gulaktig.. Vilken lera skulle ni rekommendera då?
Mvh
Fredrik