Bränna Terracotta-krukor CS770
Har drejat krukor, den största på 7-8 kg i Cebex CS 770. Funderar på att bränna i en enda bränning till 1150°. De ska inte glaseras, dessutom är de stora relativt tjocka i skärven.
Behöver goda råd.
Det enkla sättet är att använda ett vanligt skröjprogram, där man höjer topptemperaturen till 1150°C. (Och inga andra förändringar)
Om föremålen är stora och tjockväggiga kan det vara nyttigt att för säkerhets skull förlänga tiden för bränningens långsamma ramp, i början.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-04-07 07:46 av Bo§e
#1: Ska jag lägga till en utjämning? Har hittat på nätet att man har ganska lång utjämning när man bränner krukor i Italien.
Har du något förslag på temperatur? Jag vill ha dem så ljusa det går och samtidigt starka.
I Italien har dom använt lokala förekommande leror, det fanns en terrakotta som sintrade redan lite under 1000 grader. Den leran finns inte mera, men det är svårt att säga något om din lera hur den ser ut vid den temperaturen och om den blir frosttålig, du får satsa på att den inte tar upp mera än 5% vatten, problemet då är nog att leran blir mörk.
#2: CS770 är en utpräglat röd lera, och vid 1150°C som du föreslår, blir den ganska mörkt röd.
Den tål att brännas upp till 1250°C, och då blir den mörkt brunröd, ungefär som golvklinker.)
Om du vill ha den så ljus som möjligt, bör du inte gå över 1000°C.
I så fall kan du köra en helt vanlig skröjbränning.
Då blir färgen ungefär som vanligt rött tegel. Ljusare kan inte denna lera bli.
Utjämning:
Om föremålen är stora och tjockväggiga, kan du lägga in 30 minuters utjämningstid (oavsett till vilken temperatur du bränner)
Utomhus:
Om du tänkt ha sakerna stående utomhus, bör du ta in dem före frosten, framför allt om de är brända under 1150-1200°C.
- Redigerat 2021-04-07 16:30 av Bo§e
#4: Tack Bosse, jag har tagit till mig och nu går en ugn, med 8 timmar upp till 650° och därefter till 1130° med 40 minuters utjämning. Spännande att se resultatet och så småningom hållbarheten. Kanske ett foto…
#5: Ja, det låter som om det kommer att fungera bra.
1130°C innebär ett litet mörkare rött gods, men också starkare, jämfört med "vanlig" skröjtemperatur.
Ser fram emot ett foto….🙂
Jag har använt en stor del av coronaåret till att röja upp bland gamla glasyrer och stenhårda lerpaket. Ett av de få paket som fortfarande finns kvar innehåller just CS770. Nu vet jag vad jag ska göra av den🙂. Tack för påminnelsen!
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#7: Ja, nu hamnar vi tillbaks i historien igen 🙂, åter till Massemühle Wagner, vars lera "345" (kanske några minns) ersattes av just CS770.
De är nästan identiska.
Jag gillar också patinan…!
Men för att vara CS770 ser leran väldigt ljus ut, men det kan ju delvis bero på fotot…..eller så kan det (möjligen) vara kalkavlagringar m.m. från jorden som får den att se litet ljusare ut…?
- Redigerat 2021-04-07 22:43 av Bo§e
Ja, nu känner jag igen den bättre…..🙂
#6: Foto längre ner i tråden.
#13 Jättesnygga tycker jag! Dom kommer också att åldras med värdighet :)