Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningutrustningkeramikugnarugnkeramikugn
Läst 168 ggr
KaMatilda
0

Lyngbyovnen S75

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,
Är det någon som vet någonting som är värt att veta om den här Lyngbyovnen S75, 7 K.W?
Jag är ny i keramikvärlden och väldigt onördig (tyvärr)… Och min pappa har skaffat mig den här ugnen genom en släkting som ville bli av med den 🤓
Vad är den värd tex?
Och vad är det för slags ”reglage” eller vad det heter där man reglerar temperatur och sånt tro?
Och vad kan maxtemperaturen vara? Kan jag bränna stengods med den?

Bo§e
0

Lyngbyovnen (som senare bytte namn till Scandiaovnen), tillverkade två parallella serier av ugnar. "K-serien" och "S-serien".
"K-serien" var lergodsugnar, med en maxtemperatur på 1100°C, medan S-serien var bra stengodsugnar.

Din S75 är med andra ord en bra stengodsugn, som ursprungligen kom med ett styrsystem (Typ S) av analog typ.

Följde det med någon styrtavla eller annan elektronik till din ugn…?
I så fall, visa gärna några bilder.

Om du bara har själva ugnen, behöver du ny styrelektronik, givare och kontaktor.

Reservelement går fortfarande att beställa till den här ugnen. (Bra )

Är ugnen i bra skick? Visa gärna en bild av ugnens insida.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

KaMatilda
0

Stort tack!
Har frågat pappa om mer information som han skulle få till helgen 🤓

Innermått 42 djup 35 bredd höjd 42.

Bifogar bild på insidan också 🤓

Bo§e
0

#2: Ok, den ser ju litet "ankommen" ut, men den bärande strukturen verkar vara hel.

Ugnen är inte körbar i nuvarande skick, men med en del jobb kan den nog bli det.
Till att börja med krävs en ordentlig översyn och sedan rengöring av elementspåren och en del annat.
Troligen behöver även elementen bytas (men det måste konstateras på plats)

Varning för att detta kan bli ett dyrt projekt. Särskilt om styrutrustning saknas.

Var i Sverige finns ugnen…?

• Redigerat 2024-08-26 21:56 av Bo§e
KaMatilda
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

#3: Hej igen!
Det dröjde någon mer helg innan vi kom till ugnen… Det är en hel del elektricitet som behöver fixas och i dörren finns det som ett ”hål” (inte helt igenom då) med en skruv i, kanske har suttit en termometer eller handtag där kanske? 🤓
Tror du att man behöver byta ut styrenheten eller funkar den trots att den är gammal, om den funkar öht då alltså? 😅
Mvh
Matilda

KaMatilda
0

#3: I Västerdalarna finns ugnen… Finns det nån speciell yrkeskategori som kan ordna med ugnen förutom en elektriker då 🤓
Hur många pengar kan man tänka att behöver investeras för att få en fungerande ugn av den där mellan tummen och pekfingret typ? 😬

Bo§e
0

#4: Hålet i dörren är ett kikhål, som används för ventilation, och för att se käglorna genom.
Det verkar som om det sitter en avbruten plugg i hålet.

Den styrutrustningen är tyvärr inte mycket att satsa på.
Den verkar dessutom sakna effektregulator. Frågan är om ugnen har använts till keramikbränning eller något annat…?
Dessutom blir sådana gamla instrument sällan tillförlitliga, ens om man lyckas reparera dem.

Ny styrutrustning är nog tyvärr det enda alternativet, och frågan är om ugnen är värd den investeringen, särskilt med tanke på hur resten ser ut…

Varning för att det här projektet blir dyrare än vad det är värt…

Men, jag skickade dig ett PM.