Keramik iFokus

Keramik

Etikett: glasering
Läst 253 ggr
Karcha
1

När man inte vill ha en oglaserad botten….

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…hur gör man då. Bifogar en bild med ett exempel på keramiska former som i färdigt skick syns från alla håll (Amelie Dauteur).

Bo§e
0

Om det gäller stengods kan det bli knepigt.
Stengodsföremål behöver stöd under hela botten, för att inte deformeras i bränningen.

Dock kan små, lätta föremål av stengods klara att stå på en trefot, om man vill chansa, men även det kan vara vanskligt (beroende på hur föremålet ser ut)

Om det gäller lergods, går det att glasera hela föremålet, och ställa det på trefötter under glasyrbränningen.
Då blir det bara tre små märken, i botten.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

Det finns ju också trefötter i metall som ger mindre märker

Bo§e
0

#2: Ja, metalltrefötter är bra.

Men det förändrar inte problemet med stengodsets deformation.

Sintring
0

Finns ju även ställningar med en pinne (ser ut ungefär som bilden) som tål stengods
Borde väl funka för detta också, tycker jag

Man borde väl även kunna hänga detta med något genom hålet, tycker jag

Bo§e
0

#4: Ja, det finns många sådana "tricks", men allt står och faller på hur leran beter sig när den sintrar.
Stengods blir ju ganska mjukt kring topptemperaturen.

Karcha
0

#5: Tack för svar. Jag förstår problemet med att föremål kan tappa formen, men blev nyfiken på hur det går till att hänga i en tråd eller sätta på en ställning i ugnen. Vet ni möjligen var kan jag hitta mer info om sådant?

Bo§e
0

Att hänga saker i krokar av kanthaltråd kan vara vanskligt, särskilt i stengodstemperatur, eftersom krokarna kan räta ut sig när de mjuknar i värmen.

Ställningar med porslinspinnar m.m. kan fungera bättre, men problemet med att leran mjuknar/krymper, kvarstår.
Stengodsföremål måste hängas på ett sätt som motverkar deformation, oavsett metod…..

Kan du visa en bild av hur föremålen ser ut…?

• Redigerat 2024-09-22 19:26 av Bo§e
Karcha
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7: Föremålen finns ännu bara i mitt huvud som lösa ideer, men Amelie Dauteur (se bild ovan) inspirerade mig att tänka vidare kring relativt platta former som byggstenar i en hög skulptur ”på pinne”. Jag har också någon gång tidigare prövat att göra totempålar för trädgården och stött på liknande problem, men löste det då genom att göra rundare former som kunde stå stadigt i ugnen (bild)
Hur ser en ställning med porslinspinnar ut? Och hur går det till att i ugnen hänga föremål i kanthaltråd?

Ålands folkhögskola
0

På en skulptur 'glaserade' jag bottnet med porslinsmålning färg. Brände om på trefötter, som lämnade inget märke pga den låga temperaturen.