Keramik iFokus

Keramik

Läst 201 ggr
Tant Apelsin
0

Stänkskydd som sitter fast

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har fått en drejskiva (tjoho), men det verkar som om stänkskyddet sitter fast, det sitter en gummiplupp på upp en bit på kanten på skålen. Men vill bara kolla med er om ni vet om det är så att skålen ska sitta helt fast.

Är så van vid de som man kan klicka loss och tvätta rent helt och hållet.

Och är det någon som har tips på hur man bäst "håller rent" en sån här version? Jag använder nämligen olika sorters leror, och när man beskickar vill man ju återanvända lerspånet som blir över :)

Hittar inget namn på maskinen, finns ingen infobricka på den, iallfall inte på utsidan, så den är lite svårgooglad. Någon som vet vad det kan vara för märke?

Bo§e
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tanken är att man skall ta bort "gummiplutten" på sidan av skålen.
I hålet sticker du in ett långt verktyg, troligen en insexnyckel, så att du kommer åt att lossa stoppskruven under tallriken.
Sedan kan du lyfta bort tallriken och lossa skålen.

Om tallriken inte varit borttagen på länge, kan den sitta ganska hårt.
Smörj därför in axeln med litet fett innan du sätter tillbaks tallriken, så går det lättare i fortsättningen.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Bo§e
1

Jag tror att maskinen är en "Canadatech" från Ungern.
I så fall är skålen inte tänkt att tas bort vid städning.
När du lyft bort tallriken, får du göra den ren på plats, när den nu blivit hyfsat åtkomlig.

Bo§e
1

Rättelse…!

Jag tittade slarvigt..!😬

Jag ser nu att tallriken sitter fast med en skruv i mitten, åtkomlig uppifrån.

Det finns troligen ingen skruv under tallriken, som jag först antog.
Men titta efter för säkerhets skull.

Hur som helst är principen densamma. Tallriken måste plockas bort för att göra skålen bättre åtkomlig för rengöring….

• Redigerat 2024-09-30 21:23 av Bo§e
Tant Apelsin
0

#3: Tusen tack för hjälpen! Alltid gott att höra att man "förstått" sin maskin rätt. Hade ju varit snörpligt om det nu HADE gått att klicka loss skålen på ngt enkelt sätt. :D