glas i botten på skålar
För ca 20år sedan lade jag krossat glas(färgat flaskglas), effekten blev himla fin. Nu har denna skål vandrat vidare……
Kommer inte ihåg hur jag gjorde eller vad jag hade för glasyr i botten.
Är det något man behöver tänka på ang. temp mm
Visst kan man prova, men jag har en ugn på 250l och jag tycker det blir för dyrt att prova köra endast en skål eller två. Ska jag , så ska jag rejält…….
Kolla i mitt album! Brukar ha på svart glasyr. Krossar glaset och lägger på före bränning. Mitt svarta fat har jag dessutom snuskrossat glaset som ligger i skarven mellan glas occh glasyr. Då blir det mer guldigt. Bränner som vanligt.
Mina fat sprack när jag testade ..är det bättre med snuskrosat glas?
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
I mitten lägger jag bitar som ungf. 1/2 ärtstorlek. Anledningen till sk. snukrossat glas ( menar krossat som pulver) är att det bli mer guldigt.
Kan det ha något m,ed glasyren att göra, du som vet mycket mer än jag??????
Glömde en sak. När jag fick lära mig detta så fick jag höra att bäst är den blå vinflaskan. Minns ej namnet. Kanske Blue Noon??????
Jag har fått lära mig att det kan vara lite instabilt glaset man smälter i keramikföremål, att det typ kan fortsätta spricka så att plötslig en dag ligger en hög med glaskross i skålen… Något med att det behöver härdas på väg ner i temperatur. Har bara testat i en liten provskål, och den blev jättefin, och håller fortfarande efter ca 4-5 månader i alla fal :)

Ja Pyromanen har helt rätt, glaset kan spricka eller t o m "explodera" vid stora temperaturskillnader. Därför är det olämpligt att använda denna teknik till bruksgods, men som dekoration på prydnadsföremål blir det såklart fint. Man kan även lägga glas uppe på skulpturer så smälter ner och blir som rinnande på figuren, väldigt effektfullt!
Jag håller på lite med fusing, och har lärt mej att avsvalningen är viktig. I början av avsvalningen ska det gå fort, men runt 540 grader ska det gå långsamt. I en fusingugn kan man ju styra detta.
I min keramikugn kör jag ett program upp till ca 810 grader, låter den svalna och passar den när den börjar närma sig 540 grader. Då startar jag ett nytt program där den står still i 2 timmar på 540 och sedan normal avslvalning till rumstemperatur…….går inte att plocka ut lika varmt som keramik.
Har lärt mej att det inte går att kombinera keramik och glas, men så ser jag ditt fina fat Vanja-K, och det är ju ett bevis på att det går. Måste testa…….men efter jul.
Det kanske finns någon här som är duktigare på glas och fusing. Jag är bara nybörjare.

jag använder vanliga glas puttekulor som jag lägger hela i små skålar ovanpå olika glasyrer. Glaset krackelerar men det blir vackert. Jag bränner som vanligt i glasyrbränningen till ca 1260. Har inte sett nåt som exploderar än.
Jag använde sambons ölflaskor…krossade det i bitar o la i botten på faten..Faten "låter" hela men man ser sprickan som löper runt hela botten ..Den håller ihop pga av glaset men är ändå sprucken…får testa en långsammare avsvalning…
Kom på en grej…….det är viktigt vilken utvidgningskofficient det är på glaset. Man kan alltså inte blanda olika glassystem för då spricker det.
Det borde ju vara så att har man tur har glasyren och glaset samma utvidgning och då får man ett lyckat resultat, men risken borde ju vara ganska stor att glaset och glasyren utvidgas olika. Hittar man rätt kombination så kanske det alltid lyckas?
Det jag har råkat ut för är att glaset tar med sej glasyren och lossnar så att det blir en grop i godset. I det fallet krymper ju säker glaset mer än glasyren.
Tänk om vi kunde koppla ihop oss med Glaskonst iFokus och få hjälp av dem.
Jag vet att Caroline Möller, keramiker på Öland, använder glaskross/glaskulor i botten på vissa kärl. Jag bytte några ord med henne på mässan i Gustavsberg men frågade inte om just denna detalj. Däremot så berättade hon att hon använder transparent glas och det är glasyren som gör att glaset ser kulört ut. Se bilder: http://go.to/keramik-haget
J ag har använt krossat glas som man kan köpa hos tex. blomsterhandlare, används till dekortioner. det funkar jättebra i helt vanligtbränningsprogram. Dock kan man inte få det röda glaset att behålla sin röda färg. Typiskt!
Det mesta är nog sagt och det är kort och gott så att glas rör sig och keramik är stelt, glaset kommer alltid att spricka ifrån keramikytan och men vet aldrig om någon lägger mat i och får en glasflisa med sig ner i magen…..
Min skål höll i över 20 år så att man skulle få i sig glas….nja , det köper jag inte. Glaset smälter ju samman till en slät yta. Färgade glasflaskor blir bäst och en neutral glasyr. Så såg iallafall min älskade skål ut innan flytten.
Om jag förstått rätt så handlar det om att glaset behöver härdas genom att temperturen styrs på något visst sätt på väg ner från topptempen. Kan inte programmet, men har hört att en del modernare elugnar kan programmeras så att det funkar för glas. Kör man som vanligt så kan det gå bra eller det kan spricka, och som Hubert skriver finns spänningar kvar så att det kan spricka veckor, månader eller år efter bränningen… eller kanske alldrig, men man kan inte veta det.
Är det någon som kan det med program för härdning av glas?

Jag har använt Bullsey´s färgade glas som jag lagt i leran utan ngn glasyr under, har bränt i samma bränning som vanlig stengods. Glaset krakelerar men det är den effekten jag är ute efter. Jag har inte vågat ha det till i botten på bruksgodspga av krakeleringarna , jag har drejat en fördjupning upp till på skålar och kannor och lagt glas där. Det kan bli fina effekter i mötet mellan glasyr och glas. Detaljerna på min pelare som finns i mitt fotoalbum är gjort på det sättet. Hoppas bara att du inte har rätt pyromanen att det en vacker dag skulle spricka och bli till pulver. Jag har ngr skyltar som har hängt utomhus i flera år och dom håller än.
Jag tänker stå på mig….fast ni får naturligtvis göra precis som ni vill…för att glas är en kemisk sammansättning som är i rörelse på ett annat sätt än keramik, kan ses på gamla kyrkfönster där det runnit, och keramik är fast form. När man bränner glas så är det olika förändringar i glaset och keramiken mellan dessa lager vid olika temperatur så det bildas små små sprickor. Säljer man keramiken och det skulle hända något så är man personligen ansvarig om skada uppstår och det inte varit varningstext så man kan märkt varan " ej bruksgods". Personligen skulle jag aldrig chansa. Härdning jag tror du menar avsvalning, man ligger en tid på 500 grader för att stilla glaset men det tar inte bort den gräns mellan glas och keramik utan bara minskar spänningen i glaset och eventuell risk för sprickor i själva glaset!
#18 Jag tror på dig….
Hubert har ju rätt om glaset. Det stämmer iaf med allt jag lärde mej när jag höll på med fusingglas. Men om man gör saker som man tydligt märker ej för mat så är det ju helt ok att kombinera glas och keramik. Men jag skulle nog ta och stämpla det om jag gjort ex en skål för även om någon köper och ger bort en liten skål som gåva och man sålt den som ej bruksgods så försvinner ju infon på vägen till nästa och nästa person som äger skålen etc. Folk gör ju så konstiga saker och använder det mest underliga saker att ha mat i, och inte alltid som man själv tänkt sej…
#18 Dock stämmer inte det med att de gamla kyrkglasen är tjocka längst ner för att det skulle ha runnit under åren. Det rann och blev lite tjockare i ena ändan i samband med att glasen blåstes och sen var man noga med att satta i glasen med det tjocka neråt för stabilitetens skull.
http://www.glafo.se/faq/skronor.html#anchor881702
Bäst att erkänna att jag också hade hört detta med rinnande glas och trode det stämde tills jag gick en fönsterrnoveringskurs för några år sedan….
Ja den skrönan har ni säker rätt i med all säkerhat men det jag har fått mig visat var den dimmighet som uppstått efter flera hundra år som syns i transparant glas. Men det kanske också är fel. Jag fick det förklarat en gång när jag glasade om ett gammalt fönster hos en glasmästare.
Något sånt med dimmighet såg jag nångång på antikrundan… men jag har förståss glömt vad det handlade om…. kanske de vet på glaskonst i fokus?
Ja kan kolla. Kanske hittar en skröna till!