Heltidskeramiker: Vad lever ni på?
Ni som försörjer er helt, eller nästan helt i alla fall, på keramiken: vad drar in pengarna? Bruksföremål? Konst? Utsmyckningar/uppdrag? Jag räknar även in stipendier och om någon skulle råka ha någon form av konstnärslön eller annat offentligt bidrag. Vissa kommuner har ateljébidrag- har ni det? Och: gör ni det ni vill göra? Eller drejar du muggar i mängder för att du måste när du hellre skulle vilja göra skulpturer? Eller kanske tvärtom?

JAg har räknat ut att jag behöver komma upp i en årsomsättning (dvs intäkterna) på ca 5-600000 för att kunna ta ut en lön på ca 15.000 kr Före skatt. Har en bit kvar tills dess men det går framåt.
Ser att jag för att nå detta behöver flera olika grenar i verksamheten, dels min egen keramik som ju mest är drejade bruksföremål (som jag också gillar bäst att göra) dels kurser, möhippor, företagsarrangemang. Sen kjanske ev. hyrplatser till hobbykeramiker eller ta in annat att sälja som glass, ljus mm. Inga stipendier, ingen konstnärslön, ateljebidrag har jag ej ens hört talas om…
Sen krävs målmedvetenhet, hårt arbete och i mitt fall har jag en partner som stöttar helhjärtat i uppstartsfasen som jag beräknar ta 4-5 år. Uthållighet krävs. Man måste tro på sig själv och sin idé annars går det inte! Sen i mitt fall har jag ett superbt försäljningsläge så jag säljer allt själv och får därmed behålla hela kakan själv.
Tro på dig själv Helena - så ska du se att det går bra! Jag vet ju att du är enveten! Lycka till. Kom gärna på studiebesök om ni ska till Göteborg nån gång. /Helen

Läste i GP för några dagar sedan. Om man som företagare ska kunna ta ut en lön på 25.000 behöver man sälja för 39.000.
#2 det där måste ju bero helt på vilka kostnader man har och vilka marginaler man har på sina priser!!! När jag räknar så kommer jag fram till att jag skulle behöva sälja för ca 35 000 för att kunna ta ut 15 000 och jag har inga lån och har bara lagt ut några få tusen på min verkstad.
På Nuteks hemsida finns ett räkneverktyg där man kan stoppa in sina egna siffror och räkna ut hur mycket omsättning, vilket pris pr mugg eller skål man ska ta om man vill ha xx kr att ta ut i lön….
Jag har lekt en del med det räkneverktyget och tykcer det är väldigt användbart. Man kan t.ex. se hur det ena och andra ändrar sig om man ändrar någon siffer. T.ex. var det så jag kom på att det inte är särskild viktigt om leran kostar 8 eller 12 kr/kilo, det betyder väldigt lite för slutpriset. Man kan också t.ex. räkna ut hur många muggar extra man behöver göra om man tjäner x kr mindre pr styck… eller många färre man behöver göra om man höjer priset 10 kr/stk… eller …… eller….
http://www.nutek.se/sb/d/840/a/3819http://www.nutek.se/sb/d/840/a/3819
Det är tufft..men det behöver jag knappast tala om

Poja, jag läste samma artikel i GP. De siffrorna du skriver gällde(tyvärr) efter kostnaderna var avdragna….

Pyromanen: då kommer du upp i 420.000:- på ett år. Jag har lagt på lite mer kostnader i min budget. Tex marknadsföring, uppvärmning/el mm. Jag ska kolla Nutek.
#7, jo marknadsföring och uppvärmning finns med här också men inga lån och inte köpt mycket inventarier och inte kostat på något nybygge (än….)

Skoj det här hur trådar drar iväg åt olika håll: ingen har svarat på frågan utom möjligen Vävra. Jag är mer intresserad av vad som drar in era pengar än hur mycket ni drar in!
Är det bruks eller konstföremål eller något annat ni lever av ni som verkligen lever enbart på keramiken?
OCH är ni nöjda med det eller skulle ni hellre göra något annat inom keramiken? Jag antar att ni verkligen vill vara keramiker för även om det går ihop så blir det väl knappast någon förmögenhet…

För mej är det bruksgods som gäller och det är det jag vill producera (annars hade jag ju inte gjort bruksgods,då hade jag skaffat ett annat jobb…). Däremot har jag och min man sänkt kraven på hur mycket jag behöver ha in i kassan för att vi ska klara oss bra. Vi bor väldigt billigt, ingen hyra för lokaler (ännu) och har inte överdrivet hög standard på annat tex bil, prylar osv.
Jag träffade en super duktig keramiker på en julmässa nyss och hon drejar för ca 500 000 kr om året och klarar sej bra på det så det är alltså fullt möjligt! Det beror mycket på min egen inställning om jag ska lyckas eller inte!

Jag tänkte att man kanske visserligen är rätt nöjd med sina muggar, eller vad det nu kan vara, och att det ger pengarna men att man kanske hellre skulle vilja göra något annat i keramik men att det är en osäkrare inkomst och därför förblir man vid sina säkra kort.
Vet keramiker som svär över en specifik produkt, är så less på den men vet med sig att den inbringar så mycket att det är svårt att sluta. Vet också en silversmed som två dagar i veckan gör det hon vet drar in pengar och resten av veckan gör det hon tycker är roligt och spännande.
När jag var helt ny i keramiken så svor jag på att jag aldrig skulle göra något som jag inte ville eller stod för. Idag har verkligheten kommit ikapp en aning. En arbetskamrat "på riktiga jobbet" beställde en mugg, han skulle rita själv. Ville inte så jag tog i med priset (tyckte jag). OK sa han. Och den blev så ful så ful och jag skämdes när jag skulle lämna över den. Varpå han beställer en till! Den blev om möjligt ännu fulare. Jag lärde mig i alla fall en ordentlig läxa och svor igen på att aldrig göra något jag inte står för. Vi får väl se när jag kommer igång igen hur det blir med den saken. Nu tar jag hand om min son och stoltare har jag aldrig varit! Men nu var det visst jag som lämnade ämnet…
#11: Min lillebror beställde en "lap-top-säker" mugg, altså en som är typ tung i botten så det är svårt att välta te i datorn… Den skulle vara bredast längst ner och rymma minst ½ liter…. Gissa va snygg den blev! :( Fast både han och jag har humor, så jag lät mig inspireras och gjorde ett monsterfult handtag på den också. Men nu är det dags att sätta ugn och då står jag där med fulingen.. ska jag verkligen låta den få dyr ugnsplats? Ska jag ha mit namn på det monstret… andra som ser den och han berätter att systern gjort den… inte kommer jag få bra reklam där…. ushhh! så jag förstår dig Helenalindberg!
men pyro ..med rätt marknadsföring kan det bli en bestseller…..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jag har inget patent Abbis, så det är bara att sätta igång produktionen av lap-topp-säkra temuggar om du tror på idén
! :)
Säkert skulle det funka bra, jag sitter iaf alltid med en temugg som nästan ett konstant bihang till min kropp, och när jag sitter vid laptopen ser jag alltid en datorkatastrof framför mej…:D Och med mördande reklam så ;D hihi…
Vore kul att se hur fulingen såg ut Pyro, och jag håller med dej, det är lite kluvet när man får sådana beställningar, jag tänker just som som du skrev där.
Den ska brännas på söndag…. men jag vet te fasen om jag vill ha en bild på den ute på nätet 
HEHEHE…:D Nej, lägg inte ut en bild då om du skäms…Sånt är inte kul, annat än för oss andra. hihi..Kul att du ska bränna igen, är det inte lite ruggit väder att bränna i? Jag är så vansinnigt sugen nu på att få fixat min ugn så jag snart svimmar av…
Lite fult men ett tips till dig Helena. En gammal bildlärare till mig snickrade ihop ett fint mail med tavlor han hade gjort. Brevid varje bild var det en ruta som man kunde kryssa och ett pris. Sen skickade han mailet till Landstinget som har pengar avsatta för att handla in konst. Han fick mycket sålt….
Lättillgänglighet.. enkelt för köparen, kanske lite av en H&M beställning över nätet, men det funkade.

#18 Jag är inte ute efter tips på vad jag ska göra för att tjäna pengar, jag är helt enkelt NYFIKEN på vad heltidskeramikerna lever av! Fortfarande har jag inte fått något ordentligt svar. Det är upp till var och en att svara naturligtvis. Jag är inte ute efter några hemligheter, dem får var och en behålla efter eget förstånd. Men ijonsson och Vävra har delat med sig så jag får väl vara glad för det. Eller vänta på att några andra hittar hit.

Eftersom jag fortfarande är i uppstartningsprocessen så får man kanske ta lätt på mitt svar men…jag tycker jag har sålt mycket kannor, koppar, större fat, skålar och spillkummar o.dyl. Det har inbringat mest pengar än så länge. Jag är en typisk drejare. tycker det är roligt och avkopplande att sitta och dreja många av samma. Jag älskar att dreja helt enkelt och är helt inriktad på bruksföremål. Har inte skulpterat mycket och är inte så intresserad av det heller. Däremot har jag nu tänkt att börja göra ett par gipsformar på olika uppläggningsfat odyl som jag varit sugen på länge. Mina askar som jag också funderat på länge ska tas tag i nu.Jag får se om detta är nåt som kan gå hem hos köparna:D
Eftersom keramiken även är min stora passion så vill jag inte producera av slentrian. Skulle det vara så att jag sålde lite sämre av de produkter jag tyckte bäst om att göra skulle jag fortsätta göra dem ändå. Jag tar hellre ett jobb lite vid sidan av och drar in de pengar som behövs än att göra sånt som jag inte vill bara för att de säljer. Hoppar ibland in som slöjdlärare vilket jag tycker är okej om jag behöver extra slantar. Jag vill helt enkelt inte tröttna på leran, så enkelt är det. Jag använder väldigt mycket tid åt skissande, tankearbete odyl över en form, glasyrer och dekor. Det som sedan kommer ut i färdiga alster är det jag gör och står för och som jag säljer. Det är bara att köpa eller fara vidare:D
Jag tjänar helt klart mest på snabbtillverkade småsaker till ganska lågt pris. T ex tomtar till jul eller hönor till påsk. Mängden gör att det blir ekonomi i det hela.
Muggar som man ju ofta köper fler av är inte så dumt heller.
När jag säljer en lite större skål för några hundra tänker jag att det måste ju vara mer lönsamt att hålla på med dyrare saker, men omvandlar jag det i jobbet att tillverka någon av småsakerna blir det ganska tydligt var lönsamheten finns.
Julexempel: liten snabbtillverkad tomte 90 kr såldes många varje dag. Drejad skål med dekoration 360 kr såldes kanske 5 st under hela julförsäljningen.
Blir man mer känd kanske man resonerar annorlunda? Jag skulle ju helst slippa småsakerna men man måste ju leva också.

Arbetar ju inte heltid som keramiker och jag tror ju aldrig att jag någonsin skulle kunna sälja sådana volymer som krävs för en heltida försörjning.
Ja vad lever man av …jo små lättdrejade grejer i VOLYMER..Sen tror jag på variation variation variation…har ca 200-250 olika produkter och nya kommer ständigt till..inte i så många färgställningar.DET är vad man lever på har omsatt som mest på BARA keramiken 900 000:-
jag undrar lite över hur era lokaler är stationerade och kundtillströmningen. I Kungsbacka där jag bor öppnades en jättefin konstnärsaffär(alltså försäljning av konst) tror deras upplägg var att de var en liten grupp konstnärer som gick ihop och hade sina verk samt att andra fick hyra in sig(=betala en viss "hyra" för att ha sina alster till försäljning en viss tid) plus att en eller två icke konstnärer arbetade där och hade importerat lite annat från utlandet som oxå såldes. Jätte bra upplägg tyckte jag och det var en mysig affär med mycket fint till försäljning, både keramik, textil och målningar. Tyvärr lades affären ner efter nåt år. Jättesynd tycker jag…nu är där en vanlig småplotteraffär med inte alls lika fina unika föremål…och jag undrar hur länge de kan ha öppet innan de slår igen oxå.
Med detta vill jag alltså kolla hur det är i andra småstäder…har ni levande innerstad/centrum med mycket kundtillströmning?
i kungsbacka är problemet att vi har ett fint shoppingcentra som tar mycket av kunderna och innerstaden blir lidande. Det blir fler och fler affärer som blir tvungna att stänga igen och centrumet består mest av en massa restauranger(läs pizzerior) och frisörer(vi en av dem)
Inget fel med shoppingcentan men de har ju helt horribla hyror och öppettider som ingen småföretagare kan fixa. Alltså blir det ju bara en massa stora kedjor som kan ligga där och de små mysiga lite mer udda affärerna blir hänvisade till innerstaden(där vi gärna välkomnar dem) men där kundtillströmningen inte är lika stor och de får lägga ner efter ett tag.
Hur är det där du ligger Abbi.s…har ni stor kundtillströmning i affären eller är din försäljning baserad mer på nätet?

#1,10, 20, 21 23:
Tack! Äntligen svar på frågan!
Får jag svara och frångå tråden ?

Jag tycker du kan svara såklart Abbi, det är nog fler än jag som tycker du är driven i ditt yrke och jag vill gärna veta. Svaret på din fråga är ju intressant i högsta grad med tanke på en annan tråd om nätförsäljning.

Det var ju inte din fråga Abbi, sorry, det var ju raku-Lotta som ställt den…

Självklart ska du svara, det är väl som i verkliga samtal som böljar fram och tillbaka. Det var bara det att jag såg att så många svarat och när jag tittade efter så hade jag inte fått de svar jag önskade när jag ställde frågan från början.

Jag drar in mina pengar på bruksgods. Jag säljer mycket muggar, men även stora fat, tekannor som kostar en del, skålar jag arbetat mycket med. Smycken är en del av intäkterna. Så säljer jag en del mindre tavlor i pris 250-380 kr. Jag har också sålt en del skulpturer och bilder.
Jag säljer mitt på en affär i Uppsala på kommission. Funkar jättebra. Säljer även på ett ställe i Gimo på kommission, funkar också jättebra. Så är jag med i två sommarbutiker, en i Grisslehamn och en i Öregrund där jag också säljer. Så har jag öppet i verkstan men här är inte värsta ruschen eftersom jag bor långt ute på landet.
Har inget ateljébidrag, har aldrig hört talas om det. Har ingen konstnärslön eller bidrag, inget sånt.
Längesen jag sökte stipendier också.
Jag älskar att dreja, det är nåt förnöjsamt över att se arbetsbänken fyllas av den ena muggen efter den andra. Efter att jag drejat mycket i en serie belönar jag mig själv med att göra en tekanna, det är extra kul.
Jag gör en del skulpturer också och nu till påsk ska jag ha öppet i verkstan och eftersom den är så liten ska jag ha mycket i trädgården och då ska jag göra skulpturer och bilder.
Tycker allt inom keramiken är roligt. Men självklart börjar jag inte göra en stor skulptur (jag gör mycket djur) om hyllorna där muggar m m står gapar tomma. Försöker se till att ha "mat för dagen" grejer först. Så försörjer jag mig.
sorry…som susanne skrev så blev det liksom bara att jag fortsatte som en följdfråga till Abbi.s , skulle givetvis satt mitt inlägg i en egen ny tråd…
Om ni som är ansvariga vill så får ni gärna flytta mitt inlägg #24 till en egen tråd så får vi se om jag kan få svar på den där. Tycker fortfarande det är intressant att höra hur det ser ut i andra städer…även för er andra..inte bara Abbi.s
rakuLotta Det är bäst att du själv skriver om ditt inlägg i en ny tråd, då står du som författare och inte nångon annan. Det är nog bästa sättet att få flera svar på frågan.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
då svarar jag..
När det gäller Kungsbacka så har jag min vännina bor där.Hon har länge velat att jag ska flytta ner VARFÖR jag inte gör det är OUTLETEN..Folk är så primitiva när det gäller ..Dom ska handla billigt oavsett…Kan tänka mig att den konstnärskollektivet hade en skyhög hyra och alldeles för dålig omsättning då det är svårt att avsätta dyra föremål.Sen blir man inte fet på andras provisioner jag vet för jag har provat det oxå..
I lilla Nora har vi en mycket stor fördel att det marknadsförs rätt hårt på alla turistmässor etc etc Det innebär att vi får hit mängder av turister från hela europa.Staden sjuder på sommaren..Vi har mängder av aktiviteter året om och mer är på G.Vi har många stockholmare som har stugor här och det flyttar in mycket folk i från europa pga billiga huspriser.
Kan väl säga så här ..Jag har mina största inkomster i juni-juli aug - dec..Varför jag öppnat butik på nätet är för att få en jämnare flöde över hela året.Nätbutiken har jag bara haft drygt 1 år så där kan jag inte uttala mig ännu .Allt du startar upp tar 5 år att arbeta in och det räknar jag att nätbutiken kommer att ta..Kan säga att många turister som hittat mig handlar på nätet för dom sett butiken IRL.Sen är det mycket uppstartskostnader som tar udden av nätförsäljningen.Finns inga genvägar för att få igång nätet..så marknadsföringen kommer att kosta en del…men det vet man ju.När jag i dagarna får ut min hemsida kommer nog nätförsäljningen öka..När det gäller nätet så skulle jag aldrig klara av att sköta det själv..Uppdateringar,faktureringar,lagerstatus,packning,osv osv..det sköter min sambo som är heltidsanställd sen 1,5 år tillbaka..Jag måste ju dreja OXÅ *L*
När det gäller kunder i butiken så har man lågsäsong ca 10-15 handlande kunder ..på högsäsong 50-150 handlande kunder..
Hopppsan, vi skrev nog samtidigt abbi. Vad gäller outletten så är det nog inte så stor konkurrens…det är mera Kungsmässan som är som ett vanligt shoppingcentra med de vanliga affärerna representerade som drar mer folk.
tack för det utförliga svaret…ska bli kul att höra framöver hur nätförsäljningen går.
Om fler vill svara så hänvisar jag nu till den andra tråden jag skrev..(ursäkta igen Helena)

#34 Du är förlåten!
Läs #29 så förstår ni om det verkat som jag surnade till… Frågar ju en sak för att jag vill veta, kommer in på forumet och ser att 28 svarat och blir nyfiken. Allt som skrivits har varit av värde, men itne det jag undrade. Men så är ju många trådar (och verkliga samtal ) och precis som i verkligheten ville jag påminna om ursprungsfrågan efter som jag vill veta vad ni drar in era pengar på för att överleva och om ni trivs med det!
Själv skulle jag vilja ägna mig åt keramisk konst när jag väl kommer igång igen. Skulpturer, installationer, utsmyckningar etc. Borde kanske gjort en undersökning i stället där det gick att kryssa i bruks eller konst eller annat.