Tips för glasering av insida större skålar?
Jag får ofta för tjock glasyr i botten av lite större skålar (från soppskålar och uppåt). Det blir blåsor och apelsinskal som resultat. Jag antar att det är för att det tar för lång tid för mig att hälla i glasyren och sen hälla ur den, samt att skålens botten ofta kan vara vara lite tjockare än kanterna.
Jag har sett den här varianten där keramiker häller i kanske en tredjedel och sen snitsigt, snurrar runt och får täckning överallt på insidan när de häller ur den. Det har jag aldrig lyckats med :(
Jag vill alltså inte doppa hela skålen på en gång eftersom jag ibland vill ha en helt rå utsida, eller bara halvdoppad utsida.
Har ni några tips på hur jag kan undvika/avhjälpa problemet?
Stort tack på förhand.
Har du testat att jobba med litet tunnare glasyr eller blir kanterna för tunt glaserade då?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#1: Precis. Då har jag fått på gränsen till eller för tunt på utsidan :(
Den här filmen visar en metod som är vanligt förekommande med litet större skålar.
Inga "svåra" handgrepp, men det gäller att jobba tillräckligt snabbt. så att glasyren från första "hällningen" helst inte hinner ha sugit fast när nästa lager överlappar det första.
Om man lyckas (dvs hinner) hälla "vått i vått", minskar den oönskade "dubbeltjocka" effekten där det överlappar.
Jobbar man m.a.o. tillräckligt snabbt, kan man få ett någorlunda jämntjockt skikt.
Det är dock inte en 100%-ig metod. Det har också med själva glasyren att göra.
Vissa glasyrer är "förlåtande", och ger ett jämnt, homogent resultat trots variation i tjocklek där det har överlappat, medan andra glasyrer kan visa stora färgskillnader beroende på tjocklek.
Det handlar m.a.o. i hög grad om hur snabbt man kan jobba.
Ett sätt, är att man jobbar med 4 händer, dvs har en medhjälpare vid det här momentet, vilket innebär mycket bättre "flyt" när glasyren appliceras.
https://www.youtube.com/watch?v=JiFP3SpqRgI
En riktigt säker metod är förstås Sprutglasering, men man kan komma långt med hällning, om man övar in en teknik som är tillräckligt snabb för att glasyren (helst) inte skall hinna "stanna" någonstans innan man kommit hela varvet runt……
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-10-25 13:11 av Bo§e
En tanke: Man kunde fukta skålen lite med en fuktig svamp just i mitten där glasyren brukar bli för tjockt. Då tas inte upp lika mycket glasyr just där.
#4: Det där har jag tänkt på. Men har inte hört någon som gjort det egentligen. Får testa :)
#3: Tack! Mina skålar är mindre, men principen kanske jag kan försöka tillämpa på dem. Och jobba snabbt får jag försöka göra till mitt mantra :)
Tack snälla för tips. Känns som att jag har lite nya varianter att testa och hoppas på.