Gjutning med gips
Hej allihopa! Vet inte alls om jag valde rätt forum men hoppas någon själ har svar på alla mina frågor! För hittar knappt någonting med hjälp av Google.
Vilken hobby gips är egentligen bästa? Skulle helst velat ha något mot det vita hållet, eller är det Sten gips man ska köra på?
Silikonformar, ska man Preppa dom med något speciellt så det släpper lättare eller det är bara att köra? Så jag inte lyckas fördärva dom på första försöket.
Sen sista frågan, färga gips? Hur? Vad använder man?
Lackar man?
Och jag har säkert missat massor med bra att veta saker som ni gärna får dela med er så jag inte misslyckas helt och hållet,
Tack på förhand / vilsen själ som gärna vill skapa
- Redigerat 2024-10-26 09:50 av djurflikkan
Silikonformer kan man preppa med silikon spray eller stift - det som man sätter på bildörrens lister.
Vet inte vad hobby gips finns på marknaden, men se till att det är en gips som är avsedd att hälla. Keramikleverantörer säljer sånt. Jag brukar använda Primosupra.
Jag har inte känt behovet av att färga gips så ofta, men en gång har jag använt röd järnoxid, som fungerade bra. Det finns flera nyanser av järnoxid, jag tror att det finns gult (lite osäkert), rött, svart och flera nyanser av brunt. Säljs i bygghandeln som betong färg.