Recept på matt transparent glasyr
Hej alla,
Jag letar febrilt efter ett recept på en matt transparent stengodsglasyr som kan brännas till 1250 grader.
Jag har letat på nätet, bl a glazy.org och glaseramera.se utan att hitta nåt. Kan det finnas någon här som har ett recept som man kan tänka sig att dela med sig av?
Jag kan också köpa men behöver då frakt till Portugal där jag bor.
Jag är tacksam för alla tips!
Matt och transparent samtidigt går inte! Ska det vara transparent så måste det ju vara liksom glas och inte matt. Men det finns lite ojämna glasyrer liksom små kulor i ytan, dålig förklaring men du kanske förstår vad jag menar. Om du gör en transparent glasyr med bas av nefelin syenit och har i wollastonit så kan man få en sådan sidenmatt som är transparent. Svårt att ge något recept eftersom det nog är andra råmaterial som du har där men prova helt enkelt
#1: Ja, det som är matt, kan ju inte samtidigt vara genomskinligt (transparent).
Man skall förstås inte vara för petig, men "matt transparent" känns inte som någon bra benämning.
Om fönstren hade matt glas, skulle man ha svårt att se ut….🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-11-04 01:50 av Bo§e
Man använder väl en transparent glasyr för att kunna se underliggande färger och motiv tydligt. Man kan tex ha målat med underglasyrfärger eller engober. När man har en transparent matt glasyr över så förändras färgerna något eftersom man lägger en mjölkaktig hinna över. Det kan iofs bli väldigt fint men kanske något annat än man är ute efter. Såna recept finns det säkert många av.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#3: Ja, såvitt jag kan minnas har alla svenska leverantörer använt benämningen "matt transparent", i alla tider. Samma sak i många böcker….
Kanske utan att riktigt tänka efter….🙂
"Matt färglös" vore en mer precis beskrivning, eftersom "transparent" ju är något annat, som Ulla beskriver #4….
Och en glasyr som är "matt färglös" kan ju vara ljusgenomsläpplig (translucent), även om den inte är glasklar (transparent)……
- Redigerat 2024-11-04 13:26 av Bo§e
Här är ett enkelt recept som härstammar från Emmanuel Cooper.
Torde fungera kring kägla 7 eller 8, beroende på den egna ugnen.
Den benämns "klar, halvmatt":
Krita 20
Kalifältspat 40 (vilken kalifältspat nämns inte)
Kaolin 20
Flinta 20
#5: Tack snälla! Den får jag kika närmare på.
#7: Tusen tack!
#9: Åh, tack! Det är ju värt att testa. Jag vill egentligen bara komma bort från det superblanka.
#12: hoppas att du får till det😊
#7:
Hej.
Jag testar också mig fram för att hitta en transparent glasyr som inte ger dimmor över engober.
Jag tänkte testa nr 297 men tänkte se hur den blir på 1240 grader- 30 min utjämna som start… (haha jag vet ju hur visa många av er är… och får väl skämmas om det kanske är uppenbart för låg temp… )
men undrar också vad whitening är på svenska (jag trodde KRITA men vad är då talc? ) Flint är kvarts väl?
receptet lyder:
nef sy 30
whitening 15
talc 5
zinkoxid 5
ball clay 10
flint 35
flint
hoppas :). Jag använder sällan transparent själv men med gymnasielever skapar bla skulpturala vaser som de färgsätter med engobe. (för att slippa hantera många olika glasyrer i skolmiljön).
Whitening, eller whiting är krita.
"Talc" är talk….
Flint är flinta, och om du har det, använd den. Annars kan du i andra hand använda "vanlig" kvarts. Det finns dock en liten skillnad.
- Redigerat 2024-11-13 20:59 av Bo§e
#15: jag brukar köra all min stengodskeramik på 1240 gr. Hittade en bok med recept som passar just den temp. Fått helt underbara glasyrer.
Så härligt med alla tips.
- Redigerat 2024-11-14 09:20 av MaddeWenger
Här får du ett recept från Glazy som funkar vid kon 6:
Ferro Frit 3124 40.000 g
EP Kaolin 18.000 g
Ferro Frit 3134 16.000 g
Silica 15.000 g
Ferro Frit 3249 11.000 g
Glansig, inte alls matt, men alla färger återges som tänkt.
Och min omarbetning - samma kemiska sammansättning, men frittorna är lättare att få tag i och betydligt billigare här i Finland.
Mondre and Manz E10560 43.706 g
Grolleg Kaolin 20.182 g
Silica 16.463 g
Frit A 8962 Varnia 9.243 g
Dolomite 5.512 g
whiting 4.893 g
Materialet inköpt from Varnia OY i Finland