Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: porslinsleraporslin
Läst 400 ggr
KeramikLera
0

Den mest transparenta vita porslinsleran

Hej! Är ute efter tips på en så långt som möjligt transparent vit Porslinslera för bränning kring 1260 c, och då helst något som finns via återförsäljare i Sverige. Brukar använda CS970 och Audrey Blackman, varav jag tycker speciellt den första har en fin transparens, Audrey är bra på andra sätt men det jag är ute efter är om nån har något tips på en ännu mer transparent Porslinslera? Om den är mer eller mindre plastiskt spelar inget roll för min del.

Tack på förhand

ler
0

Witgerts Porslinslera som är den vitaste som är på marknaden och är mycket translucent

KeramikLera
0

Ok tack för tips. Undrar var den finns att hitta, har inte hittat någon återförsäljare i Sverige vid en sökning, men har kanske missat rätt försäljare? Undrar också om någon testat den och kan komma med en jämförelse på CS970, känsla.. transparens & andra beteenden?

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vithet, ljusgenomsläpplighet och plasticitet står i ett motsatsförhållande till varandra.
Alla egenskaper fullt ut samtidigt, går inte. Här måste man kompromissa.
Önskar man mycket av en faktor, får man offra litet av de två andra.

Man får, imaginärt, placera sina önskemål någonstans i triangeln, och hitta en lera som matchar behoven.

Ett sätt att tänka (realistiskt), när det gäller porslin….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-11-09 14:44 av Bo§e
Ålands folkhögskola
0

Benporslin är den som är mest transparent, och säkert därmed minst plastisk. Det används oftast som gjutmassa.

KeramikLera
0

Intressant, bra med trekanten där! I mitt fall så strävar jag efter att leran ska vara så ljussläpplig det bara går, vitheten och plasticeten är något jag gärna kompromissar bort här. Tänker att benporslin/gjutmassan kan funka ändå. Den lera jag hittills hittat som är bra för det jag vill är CS970, men är nyfiken på att dra genomskinligheten ytterligare ett steg och gärna till det extrema, mest för att jag är nyfiken, men vore ju cool om det också gick att dreja i det (iaf knappt) så kanske typ 80% i trekanten mot genomsläpp o 10% på på parametrar, men undrar om nån har något tips här ytterligare på en specifik lera, om inte annat testar jag nog benporslinen. Ju mer omöjligt, ju roligare!

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ja, det kan vara spännande att pressa gränserna för vad som är möjligt.
En faktor som inte finns med i "trekanten", är formstabiliteten vid bränning, vilket sätter vissa begränsningar.
Här kan det bli ett antal testbränningar innan man hittar "rätt" värmearbete i den egna ugnen.

Bilderna visar några lampor, som är gjutna i Valentine's "Parian Body".

Pga ugnens karaktär fick programmets topptemperatur sättas till 1180°C för att undvika att godset kollapsade.
Det krävdes några provbränningar för att komma fram till det….🙂….alla ugnar är ju olika, och det blir litet av en balansakt….

Fåglarna är gjorda i delar, som monterats i efterhand.
Delarna fick stöttas med keramisk ull på olika sätt, för att inte deformeras i ugnen.
Glasyren är därefter pålagd, och bränd i en lägre temperatur.

PS Det är inte mina lampor, men jag var "inblandad" i projektet….

• Redigerat 2024-11-10 15:17 av Bo§e
KirrandeForm
0

#6: Häftigt! Jag är själv intresserad av att experimentera med ljusgenomsläpplighet.

Hur är det med att färga leran och samtidigt bevara ljusgenomsläppligheten? Kan man tillsätta oxider till porslinsleran?

Bo§e
1

#7: Ja, du kan färga in leran, men försiktigt, med små mängder oxid eller stains, så att inte färgen tar överhanden…..