Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningkeramikugnarmanualhjälp
Läst 114 ggr
StudioKurbits
0

Sökes manual och info till cromarite ugn ctl75

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hjälp…
Jag har fått en äldre ugn från en skolverksamhet som inte behövde den mer, men det finns ingen instruktionsbok till varken ugnen eller automatiken. Ugnen ser ut att vara i bra skick, men jag behöver lite mer kött på benen innan jag vågar bränna. Jag har försökt med Cromarite Kilns i England, men de har inte svarat. Är det någon som har eller vet något om hur jag ska ställa in ugnsvreden? Ugnen heter CTL75, och automatiken Easy Fire.

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Styrningen är en SE 600, tillverkad av Hermes Electronic, Tyskland.

En modern styrning med alla säkerhetsfunktioner m.m. men samtidigt väldigt tillrättalagd, för att kunna fungera på skolor och andra ställen, där "operatören" inte nödvändigtvis har några större förkunskaper.

Jag minns att den marknadsfördes med frasen "Ett Tryck Räcker"….🙂

SE 600 innehåller 4 färdiga program som täcker de flesta behov.
Man trycker helt enkelt på vald programknapp, och då körs "skröj", "dekor", "lergodsglasyr" eller "stengodsglasyr".

Hur programmen ser ut, visas på bild 1 .
Mellan "Temp1" och "Temp 2" är det "full fart".

Topptemperaturen kan dock ändras i varje program, om man vill.
Det är enkelt: Starta valfritt program, och när det är igång, trycker du på knapparna "temp +" eller "temp -" så att din önskade topptemperatur syns i displayen.
När den nya temperaturen har registrerats (automatiskt) blinkar lampan "Soll", och den nya topptemperaturen visas i ungefär 5 sek och därefter fortsätter bränningen med den ändrade topptemperaturen
Obs! Denna justering sparas inte i minnet, utan gäller bara under den aktuella bränningen.

Den vågräta pilen med 4 lysdioder indikerar i vilket segment den jobbar för ögonblicket.
"Anheizen" = bränningens långsamma del.
"Hochheizen" = bränningens snabba del.
"Halten" = utjämningstiden.
När "ENDE" lyser, bekräftas att bränningen har fullföljts programenligt.

HÄR är en länk till en komplett manual på tyska.

SE 600 har en rad säkerhetsfunktioner, som förklaras på bild 2 .

Vreden
Eftersom ugnen har en modern styrning, skall alla tre vreden alltid stå på "MAX"….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-11-29 13:25 av Bo§e