Keramik iFokus

Keramik

Etikettutbildningar
Läst 480 ggr
Pollystina
0

Formakademin i Lidköping

Hej!
Finns det någon här som går/gått någon av keramikutbildningarna på formakademin i Lidköping och som hade kunnat berätta lite om hur det är och vad ni tycker? Är det blandade åldrar? Hur har ni ordnat med boende? Vad är skillnaden på utbildningarna?
Är nyfiken på allt! Så tar tacksamt emot all info jag kan få!!

cupcake
0

#0: Hej! Jag har gått där och det var den bästa tiden. Det är blandade åldrar. Sök om du har möjlighet😊

Drejerskan
0

#0: Hej! Jag går där. Det är blandade åldrar på skolan. Allt mellan 22-60 år i ålder men de flesta ligger nog i spannet 22-30 år. De flesta har eget boende medan vissa delar boende. Boendet får man ordna med själv då det inte finns något campus. Många i skolan åker dock hem till sina hemorter på helgerna.

Skolan är i Rörstrands gamla fabrikslokaler så skolan har inga fönster och är ganska sliten men de har mycket utrustning inom alla delar av keramiken. Jag rekommenderar att du åker dit och tittar när det är öppet hus för att se om miljön passar dig.

Keramikutbildningen täcker in allt inom keramik så som drejning, gips, gjutning, formning, ringling och skulptur men även foto, hemsida, skiss, dekor mm. Men allt gör i veckor om en eller två sedan byter man inriktning för att sedan fortsätta utveckla den genren några månader senare för en kurs på 1-2 veckor.

Produktionsdrejarna drejar mest och efter lärarnas ritningar och som jag förstått det får de inte dreja efter egen design.

Ingen av utbildningarna är direkt konstnärliga utan är inriktade på teknik och produktion så söker man något fritt skapande med konstnärlig inrikting så kommer man bli besviken. Varje vecka och dag har som sagt en specifik inriktning som skall följas.

Vad inom keramiken tycker du är roligast och vad vill du utvecklas inom?

Pollystina
0

#2: Tusen tack för svar! De låter väldigt intressant!
Just nu går jag mitt fjärde år på konstlinje på folkhögskola. De senaste två åren har jag gått yrkesutbildning där jag helt siktat in mig på keramik. Skapar både skulpturalt och bruksföremål men känner att det skulle vara väldigt kul att få ännu mer kunskap och teknik.

Ungefär hur många är man i klassen? Vet du om det brukar vara många som söker och är det svårt att komma in?

Funderar mycket kring boende, är det lätt eller svårt att få i Lidköping? Är det något visst ställe där jag bör ställa mig på kö? Hur går jag tillväga🙈Just nu bor jag i Luleå

ler
0

Jag undrar om du gått 4 år på skola så kanske du borde söka in på Konstfack, hdk eller kanske Capellagården, Capellagården är för så vitt också en grundutbildning men en riktigt bra en. Jag tänker bara att det borde vara en gräns för hur lång tid man använder till en grundutbildning, du får nog mera glädje av att komma vidare på en utbildning som är lite mera avancerad

Drejerskan
2

#3: Keramisk form och produktion är inte konstnärlig och fokus är produktion så man jobbar mycket med att svarva/gjuta gipsformar för keramiska ändamål i olika svårighetsgrader.

Man får även testa på formning i formningsmaskiner och göra sina egna gipsformar och blad till maskinerna. Drejning är ca 3 v per termin. Bygga 3 v per år, annars dekor, fotografering, bygga hemsida, moodboards, skissteknik mm. Väldigt blandat!

Jag håller med Ler angående att söka till någon mer ”avancerad” skola framåt om du redan läst i 4 år. Mycket är grundläggande i denna utbildning på Formakademin. Du får testa på många olika saker men den är inte fördjupande (Förutom utbildningen Produktionsdrejare).

Jag tycker det bästa är att besöka skolan och få en känsla av den och staden. Bostad får man relativt enkelt via olika bostadsköer eller via Facebookgrupper för boende i Lidköping .

Det är 8-9 st per klass och det är inte så många sökande som jag förstått det. Du söker via ett antal inlämningsuppgifter.

Hoppas att mina svar var till någon hjälp!

Pollystina
0

#5: Tack för svar!! Nu har jag lite att kolla upp och fundera på😊

Pollystina
0

#4: Dom skolorna ska jag kolla upp mer! Tack för svar!