Felsökning keramikugn
Hej!
Jag och min sambo har en ugn från Scandia ovnen, T3-100 8,5 kW, vet inte hur gammal men var i princip oanvänd (körd kanske 4-5 ggr) innan vi köpte den av min farfars sambo förra året. Vi kör den med Bentrup styrenhet TC-44.
Vid skröjbränning av stengods funkar den utmärkt men vid glasyrbränning på 1240 grader är kämpigt. Ofta lägger den av flera gånger mellan 1150 och 1240 grader. Felkoden E A4 tyder vi som att den har svårt med stegringen sista biten. Vi har den inställd på 1210-1215 eftersom temperaturangivningen inte visar sig vara helt exakt, ofta är det 25-30 grader varmare. Det är bara översta hyllan som är svalare än resten, locket glipar någon millimeter och det verkar vara svårt att täta så smal springa. Har kört ugnen med käglor på tre olika nivåer och överst är alltid svalare.
Har testat alla värmeelement med multimeter och de är hela och ser fina ut. Verkar vara 12 rader ordnade i tre faser med två element á två rader i varje. Vad kan vi mer göra? Är det värt att testa att byta termoelementet? Det ser rostigt ut vid basen där det passerar ut från ugnen till kopplingsboxen på utsidan. Maxtemperatur för ugnen ska vara 1290 grader så jag förstår inte varför den kämpar så sista 50-100 graderna. Finns det säkringar i elboxen till ugnen som kan spöka eller bör vi gå igenom alla eldragningar fast de ser ut att vara i bra skick? Bör elementen ändå bytas ut för att garanterat få ut en effekt om 8,5 kW?
Tacksam för svar om vad vi mer konkret ska kolla och vad som kan behöva åtgärdas.
Mvh Emil
Hej,
Temperaturangivningen är säkert exakt.
Orsaken till de varmare kägelresultaten är helt enkelt ett ökat värmearbete……dvs ugnen "segar" mot slutet av bränningen, så att du får ett brännresultat som är högre än väntat.
Titta på Ortons tabell (bifogad).
Käglor är inga "temperaturmätare", utan mäter värmearbetet, dvs kombinationen temperatur-tid.
Tabellen visar att varje kägelvärde är beroende av uppvärmningshastigheten vid slutet av bränningen.
En "seg" ugn överbränner m.a.o. i större eller mindre grad.
Det är därför som man då får sänka topptemperaturen i programmet, så att temperaturen så att säga "möter" det ökade värmearbetet.
Varför har ugnen så dålig ork…? Antagligen pga slitna element, men ibland kan det också bero på spänningsfall på elnätet, eller båda sakerna samtidigt….
Jag tror inte att glipan vid locket har jättestor inverkan, men vill man få den tätare, och testa, kan man strö en sträng fin chamotte eller sand på toppstenarna, runt om, så att locket "trycker ut" sanden litet, och därmed stoppar luftströmmen.
Det är ett knep, om glipan är smal.
Det verkar, som sagt, som att det är dags för elementbyte.
Cebex sålde Scandias ugnar förr, så fråga där efter element.
Men jag skickade dig också ett PM.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Vad bra, tack för utförligt svar!
Som jag skrev tycker vi att elementen ser fina ut och verkar fungera men de kanske ändå inte värmer optimalt. Får undersöka detta vidare.
Mvh Emil
#2: Ja, Scandia T3-ugnar har ganska grov tråd i elementen (bra), men det kan därför också vara svårt att avgöra deras skick på utseendet….
Jo, en sak till:
Om du testar att "täta" locket med sand/chamotte, höj inte upp locket så mycket att lockkontakten löser ut…..🙂
- Redigerat 2024-12-26 19:56 av Bo§e
Eftersom ugnen har en känd förhistoria, och kanske inte är så mycket använd, kan det vara värt att rutinmässigt mäta upp spänningen i fastigheten (medan ugnen jobbar).
Spänningsfall kan skapa mycket huvudbry, eftersom man oftast söker felet på helt andra ställen….
Och det är inte alldeles ovanligt….särskilt under den kalla tiden på året…
Och elektriker brukar kalla ett 5-10-procentigt spänningsdropp "ok" (eftersom ingen klagar🙂), så man får avkräva dem siffror, och inte bara godta att det är "ok"….🙂
- Redigerat 2024-12-26 20:47 av Bo§e