Keramik iFokus

Keramik

Etikett: keramikugnar
Läst 220 ggr
Torbjörn Nilsson
0

Frågor om Scandiaovnen S 180

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej

(Rättat ugnsnam)

Jag är ny på detta forum och jag ber om överseende om jag skriver min fråga på fel "plats".

Min fru har nyligen gått keramikkurser och vi har nu skaffat begagnade drejskiva och brännugn.
Det är alltså inte jag som kan någonting om keramik, men det är jag som hjälper till att fixa med brännugnen av fakrikat Scandiaovnen och modell C 180.
Ugnen är på 10 kW och kräver därmed trefas.

Det är en stor och tung frontmatad ugn som fått sin ursprungliga styrning utbytt till en elektronisk styrning av fabrikat Bentrup modell TC 405.
Den förra ägaren hade inte använt ugnen och det har behövts lite småfix för att den ska fungera.
Det var alltså den förr-förra ägaren som bytte ut styrningen.

Det verkar som att ugnen i efterhand blivit försedd med extra isolering på ugnens översida. Det finns en stenullsskiva ovanpå keramikstenarna som gör att den översta plåten buktar sig uppåt.
Bilder på nätet på liknande ugnar brukar vara släta på ovansidan.
Lufthålet i ugnens topp känns absolut inte som original och isoleringen där är inte rejäl.

Efter första provkörningen (utan keramik) verkar det som om allt fungerar så här långt.
Det tar som bekant ganska lång tid att sakta höja gradtalet, så jag vet säkert först om några timmar.

Jag har dock några frågor.

1. Vilka luftintag och luftutsläpp bör finnas i en keramikugn?

I vår ugn finns alltså ett luftutsläpp i ugnens översta del som släpper ut luft rakt upp genom den översta plåten.

Det finns flera luftintag.
Det går två luftkanaler från höger till vänster rakt igenom botten på ugnen.
Från dessa luftkanaler finns det flera små luftkanaler (cirka 10 mm diameter) som mynnar i ugnens golv.

Det finns också ett luftintag på ugnens vänstersida som helt enkelt mynnar in i ugnens vänstra sida.
Se det lilla hålet över de två luftkanalerna på bifogade bild.

På högra sidan finns motsvarande luftintag, men där är luftintaget placerat högre upp.

1. Är det helt självklart att dessa hål ska vara helt öppna?
  2. Förekommer det att hålen sätts igen med en karamik-propp?

Det kommer fler frågor i ett annat inlägg.

Med Vänlig Hälsning
Torbjörn

• Redigerat 2025-01-01 16:16 av Torbjörn Nilsson
Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej, och välkommen !
Ja, du har kommit till rätt forum 🙂

Först:
"C 180" kan vara en felläsning.
Jag känner igen ugnen, men den borde heta antingen K 180 eller en S 180.
Tror inte att det fanns några andra beteckningar….

De 4 stora öppningarna, 2 på var sida (bild 1), kallades för "reduktionskanaler", och var avsedda till att föra in brännbart material (på den tiden var naftalinkulor vanligt), för att åstadkomma syrereduktion i ugnskammaren.
Detta är inget att rekommendera, då det sliter hårt på ugnens element
Hur som helst skall dessa öppningar alltid vara slutna, utom möjligen, om man vill snabbkyla.
Här skall det sitta 4 runda proppar, som medföljde de nya ugnarna.

Hålet ovanför (bild 2), är ett ventilationshål.
Här skall också finnas en rund propp.

Som du säger, ser ugnstaket ut att vara "grejat med".
Ja, där skall finnas ett ventilationshål, som kan öppnas och stängas med en tegelsten.

När du skröjbränner, kan du ha takventilationen "halvöppen", och sidohålet (bild 2) öppet, upp till 4-5-600°C, och därefter stänga alltsammans.

När du glasyrbränner, samma sak, men du kan stänga efter ett par timmar, eller så…

Reduktionskanalerna skall, som sagt, vara stängda hela tiden.

I stället för proppar, kan du sätta in tussar av keramisk ull, men du kan också dreja proppar av chamotterad stengodslera, som bränns innan användning.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-01-01 16:22 av Bo§e
ler
0

Jag skulle nog ta bort den där glasullen som dom har joxat dit, du kan köpa kalciumbord i tunna skivor och göra det fint igen, finns locket kvar?

Bo§e
0

#2: Det har du rätt i…!
Jag lade inte märke till det först (tänkte mest på ventilationshålen).
Glasull eller mineralull är inget optimalt material i sådana här sammanhang, och kan också lukta väldigt illa, innan alla bindeämnen bränts bort…..
Det går säkert att återställa med bättre material, t.ex. kalciumsilikatboard, som du nämner, men går nog också bra med vanlig keramisk ull (kaolinfiber).

De här ugnarna innehåller mycket tegel (lättegel och molertegel), och 10 kW kan vara litet i underkant för den volymen, i kombination med den stora massan.
Det innebär att elementen bör vara i gott skick, om ugnen skall ha en bra funktion som stengodsugn.

Jag tänker, litet konspiratoriskt, att tilläggsisoleringen på taket kan vara ett sätt att försöka "kompensera" för slitna element, i stället för att byta ut dem…..

• Redigerat 2025-01-01 17:43 av Bo§e
Torbjörn Nilsson
0

Hej

Tack för era svar.

Det fanns två pluggar som passar i reduktionskanalerna, i påsen som följde med ugnen.
Då behöver jag bara två till.

Nu när jag vet hur det ska vara, är det mycket lättare att fixa.
Är det möjligt att, som alternativ, gjuta pluggarna av betong?
Det är lite oklart vilken maxtemperatur som bli i hålet, men betong tåler ju en hel del.
Eller så kanske det går att få tag på lättbetong, som är ganska lätt att såga och fila i?
Om pluggen ska drejas av lera, som Bo§e föreslår, så kan jag inte själv göra den :).
Tussar av keramisk ull är ju också ett bra alternativ, men en riktig plugg känns "bättre".
Går det att köpa färdiga pluggar, kanske för en helt annan ugn, någonstans?

Isoleringen är stenull, ej glasull.
Stenullen klarar troligen värmen utan vidare.
Det syns att den funnits där under mycket lång tid.

Jag ska kolla upp var jag kan få tag på kalciumbord i Sverige.
När jag googlar får jag mest träffar på Kalciumsilicat som brandsäkra skivor.

Plåtlocket finns kvar, men det är inte fint.
Det blir bäst att fixa ett nytt.

MVH
Torbjörn

Bo§e
0

#4: Pluggar av betong eller lättbetong blir nog inte så långlivade. Det är ju kalkbundet, vilket bryts ner vid relativt låga temperaturer.
Originalpluggar brukar svarvas ur vanligt lättegel, som ugnen för övrigt är gjord av. Om du får tag på några sådana stenar, kan du ganska lätt "tälja till" pluggar ur dem….lika lättbearbetat som lättbetong.

Men, du skulle också kunna kontakta Scanform , som ju tog över varumärket Scandiaovnen för en del år sedan. De kan möjligen få fram originalpluggar till din ugn.

Alternativ takisolering:
Googla på "Superwool", som skulle gå fint att isolera ugnstaket med. Det är en keramisk ull, som kan användas till mycket.

• Redigerat 2025-01-01 18:54 av Bo§e