Keramik iFokus

Keramik

Läst 215 ggr
Anna Rabe
0

skröj- och glasyrtemp för georg schneider 551

Hej,

Behöver lite guidning kring stengodsleran 551 från Georg Schneider. Jag har ett skröjprogram som är 60 grader i timmen upp till 600 grader, och sedan 100 grader i timmen upp till 950 grader. Såg på Art4Fun att rekommenderad skröjbränningstemp är 1040 grader. Behöver jag programmera ett nytt skröjprogram eller kan jag köra på det jag har?

Brännintervallet är 1000-1220 grader enl etiketten. På nätet har jag dock sett samma lera fast med intervallet 1000 - 1240 grader. Vet någon vilken maxtemp som gäller?

Jag har köpt glasyren "Måsskit" på Seemanns, och den ska brännas mellan 1240 och 1260 grader. Blir nu lite fundersam om maxtemp för leran är 1220. Tror ni att jag kan köra glasyrugn upp till 1240 istället för 1220?

Tack på förhand för era tips!

Hälsning Anna

Bo§e
1

Jag tror att du utan vidare kan skröjbränna 551 med ditt 950-gradersprogram.

Om leran klarar mer än 1220°C är svårt att säga.
Det beror till stor del på hur "pigg" eller "slö" den egna ugnen är.
Just när det gäller järnhaltiga leror kan detta vara kritiskt.

Jag rekommenderar att du först testar något enstaka föremål i 1240°C, så ser du om leran klarar det eller inte, i din ugn.
Ingen "katastrof" kommer att inträffa. Vid överbränning kan leran deformeras, och/eller få blåsor.

Angående "måsskit":
Angivelsen 1240-1260°C är litet väl "generöst" tilltagen (min egen erfarenhet).
Den brukar blir bäst kring 1230-1240°C, beroende på ugn.
Att "maxa upp" temperaturen, får den bara att rinna, och det "vita" vill separera från det "blåa", och det vita rinner längst ner….
Om du pga leran måste bränna till 1220°C, prova måsskitsglasyren vid den temperaturen. Den kan bli alldeles utmärkt även vid den nivån.

Det sämsta man kan göra med "måsskiten" är att överbränna den.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-01-05 18:14 av Bo§e
Anna Rabe
0

#1: Tusen tack, och du är otroligt snabb med svar!

Jag har en ny Rohde Ecotop 80S som jag kört ett par skröjbränningar och glasyrbränningar i, så den torde vara pigg. Är dock helt novis, och har endast använt de förprogrammerade programmen; ett för skröj 950 grader och ett för glasyr 1250 grader.

Mitt förprogrammerade glasyrprogram säger följande:

1. 150 grader/h till 900 grader
  2. 60 grader/h till 1250 grader, soak 5 min
  3. FULL 150 grader (fast just punkt 3 förstår jag inte vad det betyder, men det kanske jag kan få förklarat?)

Ska jag endast ändra 1250 till 1220, allt annat lika?

Hälsning Anna

• Redigerat 2025-01-05 18:33 av Anna Rabe
nennac
1

Hej!
Jag har använt både lera 551 och Seemanns måsskit -- och tillsammans. (Jag skröjer nästan alltid till 930 grader.)

Min erfarenhet är att måsskiten klarar 1240 grader.
Lera 551 får en del blåsor när jag bränner i 1240 grader, men kanske bara då på oglaserade ytor. Så 1240 är väl på gränsen till för hett för 551, tänker jag.

Anna Rabe
0

#3: Tack! Jag kommer se till att dra ner maxtempen under glasyrbränningen!

Bo§e
0

Ja, dra ner till 1240°C, och om det blir problem, gå ner till 1230-35°C, vilket inte kommer att försämra glasyren.

Litet allmänt:
1250°C är i överkant, om man jobbar med "köpeglasyrer".

ler
0

Skröja till 980-1000 grader så får du mindre problem med glasyren. Och på G&S datablad så står det 1240 grader. Att ange en temperatur på så kallad målskott är svårt, det finns ju många olika recept på den och är ju egentligen bara en borhaltig glasyr med rutil som bör blå med hjälp av järn från leran eller järn från andra material i glasyren

• Redigerat 2025-01-05 23:13 av ler
Bo§e
0

#6: Den "måsskit" som jag refererade till är den som Cebex (och tidigare Brodab) sålt i alla år.
Den som har slutsiffra 915.

Men det kan ju ha kommit andra glasyrer från andra leverantörer, som fått det namnet 🙂 och dom har jag ingen erfarenhet av.

ler
0

Nej Seemann har en annan variant, man kan ju hitta olika på nätet