Keramik iFokus

Keramik

Etikettglasyrer
Läst 158 ggr
Keramiktanten
0

Glasera med lergodsets

Hej! Är intresserad av att färga in vit lergodslera med oxider och glasera stengods med. Är det någon som har erfarenhet av det? Blir det bra? Öskar recept och gärna bilder. Vilken temperatur bränner ni i?

Bagossa
0

Hej. Jag har gjort något liknande. Jag har tagit lokal lera från en flod-dal och testat den i stengods-temp. Tänk Blålera. Den smälte redan i skröja. Så den klumpen blev liggande på en hylla fram tills jag hittade ett recept på fake ash glasyr. Kul tänkte jag och provade.
Min lera, likt Blålera, innehåller järn vilket syns tydligt i glasyren.
Här är receptet:
https://glazy.org/recipes/270330

Alberta slip bytter jag rakt av mot min lera. Min glasyr kan ni se som en av kommentarerna i länken. Skålen i handen.
Jag har även testat att färga in glasyren men utan större framgång. Järnet tar över allt för mycket. Tycker jag.

Nu kanske du inte ville blanda en glasyr av leran du har. Men om glasera med din lera endast så var beredd på att den kan rinna. Om det gör det kan du ju testa all lägga i kaolin (som i fake ash) och prova igen.

bjorn.lindberg
0

Tänker att det kan funka, beror på vilken lera du använder osv osv. Du får göra lite prover och se hur det blir. Tänk på att det kan rinna rejält.

Bo§e
0

Om du utgår från vit lera, smälter den troligen inte tillräckligt för att ensam bilda glasyr, i motsats till de blåleror som nämns här ovan.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

Nej helt säkert är det så som Bosse säger, vita leror är mycket rena leror och blir inte till glasyr i sig själva, det krävs tillsatser av olika andra ämnen så som krita, dolomit, zinkoxid och alla andra ämnen som hjälper till att smälta