Manual till Chematex typ CFT160
Hej, jag undrar om någon råkar ha manualen till Chematex typ160?
Verkstaden jag håller på att ta över har installerat den helt mot vägg, vilket jag antar inte är korrekt då det borde väl alltid finnas visst avstånd. Och de har inget utsug kopplat till den.
De har kört så i 14 år, men känns ändå som att man borde korrigera både avstånd och ventilation.
Tacksam om någon har den
🙏🏻
Hej,
Ja, det måste finnas litet "luft" kring ugnen.
Tumregeln säger att ugnen bör stå åtminstone 40 cm från vägg.
Här finns även en praktisk aspekt: När det är dags för elementbyte eller annan service, skall montören kunna komma åt att lossa plåten på baksidan.
Manual:
CFT-ugnarna levererades med olika styrutrustningar.
Vad har styrtavlan för beteckning…? (Går också bra med en bild)
Ventilation:
Hur ser den befintliga ventilationen i rummet ut (om det finns någon)…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2025-02-15 11:36 av Bo§e
#1: Hej, tack för snabbt svar.
Som tur är är väggar och tak i betong, men dra ut den ska jag absolut göra.
Tyvärr tog jag aldrig någon bild på styrutrustningen.
Lokalen ligger på bottenplan av ett höghus. Ventilationen i dag är ”vanlig” ventilation, med spaltventiler från fönster och ”vanliga” utsug till ventilationssystemet. Lokalen har använts som keramiksverkstad i 14 år och med två olika ägare. Och de har alltid satt ugnen när ingen är där och sen vädrat ur ordentligt när de kommit in.
Bifogar en ritning jag gjorde på ungefär hur det ser ut. Möjligt att det finns fler utsug än den jag markerat ut.
Det allra enklaste sättet att förbättra ventilationen, vore att montera en effektiv väggfläkt som den här , nära ugnen, enligt skissen.
Det kräver förstås att en hantverkare tar upp ett hål i väggen, men trots det är det nog det enklaste sättet.
Om det redan finns något "hål i väggen" någonstans i lokalen, kan man dra ett spirorör därifrån, till ugnens närhet (ovanför ugnen).
På röret monterar man då en kanalfläkt, som den här .
Det är praktiskt att koppla ett fartreglage till fläkten. Den måste ju inte gå med maxfart hela tiden…
Obs! i båda fallen: När du bränner, måste du då stänga husets "ordinarie" ventilation till rummet. Annars kan din fläkt ställa till kaos i husets system…🙂
Som inluft, tänker jag då att spaltventilerna räcker till.
Allmänt:
Det finns två anledningar till att ventilera ett ugnsrum:
- Att undvika att rummet blir "inpyrt" med ångor från bränningar.
Det ultimata tecknet på "inpyrt ugnsrum" är fönsterrutor som etsats matta av fluorvätesyra m.m. (Visar sig inte på en gång, men så småningom…)
- Att hålla rumstemperaturen nere.
Mot slutet av en stengodsbränning kan det bli ganska varmt kring ugnen. Om temperaturen kommer upp i 40-45°C eller mer, finns risk för att styrutrustningen "tappar perspektivet" och börjar visa fel….
- Redigerat 2025-02-15 13:23 av Bo§e
#3: Tack! Ja något liknande har jag funderat på. Tyvärr finns det inga hål i fasaden i dagsläget att koppla ventilation till. Oklart om jag får ta hål i väggen, men funderar på om det går att byta ut en fönsterruta mot skiva med hål i där man kan sätta in fläkt och dra den till en kåpa ovanför ugnen.
Det här är ju görbart om det går att göra liknande installationer utan att det stör grannar med ljud, lukt eller farliga gaser. Men många keramikstudios är på bottenplan av bostadshus så det borde väl vara görbart?
En sak jag har försökt hitta information om men utan lycka, är om det går att ha något filter i röret? Som kan fånga upp gaser/dålig lukt. Typ ett kolfilter. Vet du om någon installerat liknande med lyckat resultat?
Ja. att byta ut en fönsterruta mot en plåt eller annan skiva, och att montera väggfläkten där, går förstås fint, och då behövs inga "ingrepp" på huset.
Det blir ingen märkbar lukt utomhus, så det behöver du inte bekymra dig för.
- Redigerat 2025-02-15 13:35 av Bo§e
#5: Tack, och inga såna mängder gaser att det skulle vara skadligt för de som bor ovanför?
Råkar du veta hur mycket såna fläktar låter? Vill ju ogärna störa grannarna och ev behöva stänga pga det.
#6: Nej, det blir inga besvär för de som bor ovanför.
I förhållande till den luftmängd som fläkten transporterar ut, är mängden "ångor" väldigt liten, och den lilla mängden späds ut omedelbart.
Tänk" "Ljummen luft"…
De fläktar som jag rekommenderade har inte någon särskilt hög ljudnivå.
Ok, de "hörs" men pga deras storlek blir det mest ett "sus" som inte är så störande som det mer högfrekventa "fräsande" som mindre fläktar ger ifrån sig.
Jag har svårt att tänka mig att någon skulle kunna störas av ljudet….
Montera gärna en sådan här jalusislutare på utsidan, så slipper du att få in kallras när fläkten inte är igång.
Du har fått ett PM.