Tips om man letar efter exotiska metaller till glasyr
Hej alla nyfikna
Jag ville brar tipsa om ett ställe där man kan köpa udda eller exotiska metaller till glasyr. Priserna är rätt så bra och enligt truspilot är det en seriös säljare. Plus att butiken ligger i europa! Jag har inte lyckats hitta billigare någon annan stans, inte ens från de kända Kina-portalerna.
Hemsidan i fråga heter:
https://www.pyropowders.de/
Men trycker man på länken till nätbutiken kommer man hit:
https://shop.werth-metall.de/en/
Man kan bland annat köpa molybden, bismut, wolfram, praseodym och cerium. De säljer även litiumkarbonat till hyffsat pris.
Jag lade precis en beställning på molybdendisulfid pulver och bismutoxid pulver och jag återkommer väl när grejerna dimper ner, så får ni veta om jag lagt pengarna i sjön eller ej.
Ja kul. Men molybden bör man använda ammoniummolybdat så att man inte får in svavel i glasyren, det kan vålla problem om det finns krita och magnesit , då menar jag kalcium och magnesium generellt, det kan bilda vita skrovliga utfällningar på ytan som inte är angenämt
Aha! Tack för informationen. Jag har sett på olika ställen att folk använder molybden disulfid och kommer undan med det. Tillochmed i form av smörjmedel (mollyfett) som de lägger på glasyren och bränner igen.
Nu har jag fått tag på ett recept från John Britt med den ovan nämnda kemikalien så det får väl bära eller brista.
Jag läser på wiki att disulfiden ombildas till oxiden vid uppvärmning. Molybdentrioxid sublimerar vid 1155C. Det motsäger vad jag hittar för rekommendationer på ugnsprogram på nätet. Kanske jag ska testa att värma en del av min molybdendisulfid i ett försök att se om oxiden verkar bättre.
Problemet med dessa lite mer exotiska metallerna är att privatpersoner får ta det som finns tillhands. Eller betala ett överpris som heter duga.
- Redigerat 2025-02-18 20:48 av Bagossa
Nej det är inte dyrare än andra material, det är så klart att molybden är dyrare än krita men det följer världsmarknadspriset, så kan man så klart hitta ställen som är dyrare än andra, då är det ju med allt vi köper. Och om sulfiden funkar eller inte är som sagt en fråga om vad det är i glasyren, en fabrik skulle aldrig använda sulfiden
Bekymret är att de vanliga leverantörerna oftast inte tillhandahåller ämnen i denna kategori. Då får man söka utanför de vanliga kanalerna och hamnar på ställen som tex ebay, amazon etc. Där hittar man ofta det man söker men till ett hutlöst pris. Eller så finns det i en butik för keramiker fast utanför Europa och får en massa strafftullar så att priset sticker iväg. Hade jag drivit ett företag hade jag köpt en säck till världsmarknadspris. Men jag är inte det. Så jag tvingas tillbaka till slumpvis vald snubbe på Etsy som säljer små ziplock påsar med 10g av det jag söker för det dubbla priset, utan frakt… utanför EU…
Så när en tysk sida säljer det som recepten säger till ett rimligt pris och dessutom till en privatperson, då är det värt att uppmärksamma.
Nej sulfiden är inte optimal som du säger men det var vad jag sökte. Receptet innehåller sulfiden. Det verkar inte heller vara speciellt svårt att omvandla den till dess oxid. Vi får väl se den dagen.
Nej klart att det blir oxid men det är inte frågan utan vad sker det med svavlet? Det är det, det handlar om. Och att köpa kemikalier i EU är absolut inget problem, man måste bara veta vad man söker och på rätt språk så klart
Här finns det också några lite ovanligare metallsalter och oxider.
https://www.bsz-keramikbedarf.de/
Någon är listad under oxider och någon annan under glasyr-råmaterial.