Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningutrustningugnugnsproblem
Läst 378 ggr
Gundalu
0

Slingorna i ugnen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Jag installerade nya slingor i hela ugnen maj 2017 (frontmatad). Beställde dem via Cebex men de hade i sin tur beställt dem av en elservicefirma (i Skåne). Jag har bränt 44 gånger men vid senaste glasyrbränningen fick jag ett felmeddelande (F1). Borde de inte räcka till fler bränningar? Jag har bränt till 1220 grader och ibland till 1250.
Tidigare hade jag problem med att de kröp ut så där det är urgröpningar i spåren satte jag i steatitrör i slingorna vid bytet för att undvika att de skulle krypa ut. Detta har fungerat. Så min första reaktion när jag fick felmeddelandet var att det kändes konstigt att det inte fungerar men när jag nu har tittat lite närmare på slingorna ser jag att det verkar ha säckat ihop lite, dock inte i alla rader. Tror ni att det är det som är problemet och varför har det blivit så efter bara 44 bränningar och varför inte i alla raderna? Hur mång bränningar brukar era slingor tåla?

Tacksam för input!

Bo§e
0

"F1" redan vid en 1220-gradrersbränning låter litet konstigt.
Det känns mer som ett avbrott någonstans.

Om du inte hittar något avbrott inne i ugnen, titta på baksidan, så att det inte har brunnit av vid en dåligt dragen elementklämma.

Gör "papperstestet", så ser du om du har ett avbrott, och inom vilket område du skall leta efter avbrottet.
Papperstestet: Lägg en liten bit papper över varje slinga, och kör ugnen ett tag, så ser du var det eventuellt inte har brunnit upp.

Jag utgår från att du kollat propparna…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

44 bränningar är att betrakta som nya, om dom säckar lite spelar ingen roll. Har du kollat om klämmorna som förbinder elementen är spända som de ska vara och säkringar.

ler
0

Nu var Bosse snabbare

Gundalu
0

#1: Tusen tack för input till er båda! Jag har kollat där bak och det ser bra ut. Kan inte se att det skulle vara något avbrott och säkringarna är ok. Jag ska prova papperstestet imorgonkväll.

Gundalu
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Nu har jag gjort papperstestet. Det blev lite olika resultat.
Paret längst upp (1:a paret) var varmast, där brändes pappret upp. 2:a paret var översta slingan ganska bränd och den undre uppbränd. 3:e paret, där en slinga sitter i väggen och den andra i golvet, var svagt bränd men tydliga brännmärken. Paret i golvet hade tydliga brännmärken.
Hoppas det syns på bilderna. Antar att det inte borde vara så stor skillnad. Vad kan det bero på?

ler
0

Det kan bero på hur stor effekt man lagt på de olika elementen, men det är ett gott tecken att alla blev brända så inget fel på det

Bo§e
0

Som ler säger, har elementen olika effekt, så det är normalt att brännmärkena ser litet olika ut.

Om pappren fått brännmärken i hela ugnen, visar det att du har "ström" överallt, och inget avbrott m.a.o.

Om du haft ett avbrott, hade en grupp element inte bränt pappret alls.

Men, fick du samma resultat även på högersidan, som inte syns på bild….?

Gundalu
0

#7: Ja det var samma resultat på båda sidorna.
En dum fråga kanske men ska det vara olika effekt på slingorna. Jag köpte ugnen begagnad och har inte gjort något annat än satt in ny slingor enligt de uppgifter jag fick om slingorna.

ler
0

Ja det beror på vilken ugn det är, är det en större ugn så kan man vilja styra effekten genom att ha olika effekt på elementen, det har dom så klart testat på fabriken hur det ska vara. En liten ugn typ den jag har haft 16 liter där var det bara ett element som gick runt hela ugnen, en annan liten ugn 8 liters laboratorie ugn hade det på samma sätt

Bo§e
0

Ja, elementen kan ha olika effekt och värmetal, beroende på var de sitter. Det varierar mellan olika ugnar. Därför är det viktigt att montera dem på rätt ställen, om de är numrerade eller märkta med olika placeringar.

Om du får brännmärken på alla pappersbitar, betyder det att det kommer fram ström till elementen och att de är hela.
Om det ändå inte går att bränna upp till rimliga temperaturer, är elementen troligen slitna.

Men det finns en sak till att kolla, för ordningens skull, och det är elementens koppling sinsemellan, på baksidan. Är de rätt kopplade…?
Detta kan leda till konstiga resultat, beroende på hur de är förbundna.

En sista faktor som är värd att nämna, är om du har ett påtagligt spänningsfall på elnätet. Det är inte jättevanligt, men trots allt mer vanligt än vad många tror.
Det inträffar ofta på vintern, då många hushåll i ett område förbrukar mycket ström.
Om spänningen sjunker 8-10V eller mer när ugnen körs, sänker det ugnens effekt på ett märkbart sätt.
Och, om elementen samtidigt är litet slitna, kan det vara avgörande för om ugnen skall orka upp i stengodstemperatur.
När man mäter nätspänningen i fastigheten, skall ugnen vara igång. Mät gärna både dagtid och nattetid.

Om elementen bara varit med om 44 bränningar, och ger "F1" vid en 1220-gradersbränning, bör man definitivt gå till botten med vad som kan vara orsaken.

Har ugnen låg effekt redan från början…? Vilken sorts ugn är det…?

Gundalu
0

#9: Ok! Min ugn är ganska stor. Har varit medveten om att slingorna har sin bestämda platser men visste inte att de hade olika effekt. Blir ju lite fundersam på om det kan vara så att de kommit på fel plats.

Gundalu
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

#10: Det blir mer och mer avancerat😊
Ugnenen är en Kilns and Furnaces, 380 V och 9,78 kW.
Jag har kollat bland mina papper som jag fick av förre ägaren och där hittade jag information om slingornas varvstal. Kontrollräknade några och det verkar som att det inte stämmer. De översta ska vara 137 varv men jag fick det till 124. Paret under ska vara 166 varv och räknade mina till 156. Det nedersta ska vara 124 och mina var 94. De i bottnen räknade jag inte.
Det har kanske blivit fel när jag köpte de nya slingorna 2017. Det borde väl påverka antar jag. En del partier på slingorna har säckat ihop lite. Kan ju inte vara så bra. Tror att de sitter rätt där bak i alla fall.

ler
0

Det lättaste är att se på motståndet, inte säkert att det är fel på dom element du har, står det någonstans hur många Ohm varje element har?

• Redigerat 2025-02-26 21:10 av ler
Bo§e
0

Det går inte att "räkna varv", och tro att det skall stämma.
Det verkar som om någon har "gissat" litet här, och det har troligen blivit tokigt.

FL3 har 8 element, numrerade 1-8, och är placerade som på den här slarviga skissen.

Elementen består av 4 sorter.

1 och 8 är likadana
2 och 7 ät likadana
3 och 6 är likadana
4 och 5 är likadana

De är uppdelade på 3 kretsar (faser), med effekterna fördelade enligt skissen. 4 kW, 2,88 kW och 2,88 kW

Du behöver nog hjälp för att reda ut detta, så jag skickade dig ett PM.

• Redigerat 2025-02-26 21:50 av Bo§e
Bo§e
0

Ett sätt att konstatera ugnens verkliga effekt, är att mäta amperetalet på varje ingående fas, med en tångamperemeter.
Ugnen skall förstås jobba medan man mäter.

De nominella amperetalen skall vara:

L1: 18,18 A
L2: 13,09 A
L3: 13,09 A

Så kan du se vad som eventuellt avviker, och med hur mycket.

(En elektriker gör detta på 5 minuter)

Gundalu
0

#13: Jag har tyvärr inte uppgifter om det. Bosse har lyckats hitta lite info om ugnen. Jag kommer att anlita ”proffs” som får titta på det.
Tack för all hjälp! Så tacksam för det😊

Gundalu
0

#14: Tack!