Keramik iFokus

Keramik

Läst 448 ggr
MariaBell
0

Framhäva kristaller med syra

Jag har läst att man kan framhäva kristallerna mer om man efter glasyrbränning lägger keramiken i syra. Någon som vet vilken sorts syra som går att använda? Någon som fått ett lyckat resultat med detta?

ler
0

Kristaller är lätta att se och förstörs mycket lätt av syra, så jag kan inte se meningen med det, men vill du prova så ta citronsyra eller vanlig ättika. Lämplig lösning på citronsyran ligger nog på under 10%, man kan styra med tid och temperatur, men så måste man veta vad för slags kristaller det är frågan om? Dom stora vanliga zinkkristallerna kan du lösa i syra och litiumkristaller i vanligt vatten och jordalkalikristsller är mycket svåra att lösa upp, i stort sett kan man säga att desto större de är desto lättare att lösa upp

Bagossa
0

Jag förstår det som att du vill framhäva kristallerna i en kristall glasyr. Det kan göras med vilken syra som helst som jag förstår det. Lättast att få tag på är väl citronsyra, ättika, pool pH justeringsmedel… Det har jag sett som förslag på nätet. Jag har sett amerikanska keramiker använda myrsyra för att det är snabbare än de svaga syrorna nämnda ovan. Men det köper man inte hur som helst.
Det är inte alla glasyrer som svarar på behandlingen. Jag vill minnas att det är koppar som lakar ur lättast och skapar ljusare kristaller. Är bakgrunden ljus av titan blir kontrasten bättre. Det verkar inte heller fungera så bra om det är "mycket" aluminium i glasyren. Jag har bara provat som snabbast men utan något nämnvärt resultat.

Köp ättika och prova med det på en glasyr med koppar och titan. Ju starkare syra desto snabbare resultat.
Det finns en del på youtube om detta. Sök på Andy Boswell Crystalline glazing no catchers. Jag har för mig att glasyren i videon heter Boswells dark agate. Finns på glazy. Men det måste naturligtvis inte vara den som du väljer.

Bagossa
0

Jag har kollat lite närmre på det nu och det verkar inte lönt att prova med en glasyr utan koppar. Det är den som skapar en glasyr som inte klarar av ett syra-angrepp.

Riktlinjer UMF:
Si 1,75
Al 0,07
Cu 0,07
R2O 0,3 (Na+K)
RO 0,7 (Zn 0,5 CaO 0,2)

0,5 zink är inte valbart men kalcium kan du öka till 0,3 och proportionellt R2O till 0,2. Titan är inte viktigt för etsningen.

Edit
Här är ett recept att utgå ifrån. Alltid enklare än att starta på noll.
https://glazy.org/recipes/340292

• Redigerat 2025-02-25 12:50 av Bagossa
ler
0

Med mycket aluminium? Det är det aldrig i en kristallglasyr, då blir det inga kristaller! Och om man vill ta bort kopparoxiden så är det väl lättare att inte tillsätta kopparoxiden

• Redigerat 2025-02-25 13:46 av ler
Bagossa
0

Det trodde jag med. Kolla in denna videon:

https://www.youtube.com/watch?v=33HDQpMnUNg

Här är presentationen från hans ex-jobbare:

https://www.youtube.com/watch?v=7-h6GlJrDDk&t=119s

Jag har testat att återupprepa hans exempel fast med Cebex 2120 kristall frit istället för 644 som han använder. Naturligtvis inte 1:1 utan omräknad recept. Det blev bra. Jag tyckte det verkade intressant det han pratade om så jag köpte hans kurspaket. Där pratar han även lite om just acid etching och betydelsen av koppar. Men framför allt kartlägger han vad som kan vara med i en kristallglasyr och inte och i vilka mängder samt temperaturer, Ett hästjobb! Andy Boswell menar på att Kristallglasyrer blir "food safe" om man etsar dem i syra. Men det vet i sjutton gubbar.

Ha ha ha ja! Det kan man undra. Resultatet blir lite annorlunda mot att låta bli att lägga i det från början. De olika delarna av glasyren svarar olika på syran (kristallerna och bakgrunden). Jag har för mig han provade en stark bas med, propplösare.

https://www.youtube.com/watch?v=PwbfV_JzMiI&t=852s

Så åter till tråden, Jag har testat att lägga en av mina Kristallglasyrer med "mycket" aluminium i ättika. Inget hände. Men det betyder ju inget särskilt, men därav min kommentar. Innan jag visste bättre testade jag en "låg aluminium" glasyr med kobolt. Inget hände. Men jag visste inte bättre då.

In this sample lesson of our Crystal Ball course, Matt discusses the fact that clay can exist in crystalline glazes.Crystalline glazes are wonderous to obser...
  • Redigerat 2025-02-25 16:49 av Bagossa
bjorn.lindberg
0

Har också för mig att det är nåt problem med att köpa myrsyra. Vet inte var jag hört det, kan va att han säger nåt om det i videon? Hur som helst, googlade lite, 85% myrsyra från Granngården:

https://www.granngarden.se/myrsyra-for-foderkonservering-un1779-25l?srsltid=AfmBOorAoO5q4aTC2oGe1GW5O2wpBz8ME1ec3ttmdczo3DbqhKGWPPxu

Borde vara värt att prova?

Oklart om det är grejen, som jag minns det från videon använde han muriatic acid, aka saltsyra, oklart om jag minns rätt. Hur som helst går det att få tag på också, i alla fall 30%. Över 38% är orealistiskt om du inte gör det själv från scratch pga. att de ångar bort vid högre koncentrationer.

https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/farg/fargtillbehor/rengoringsmedel/saltsyra-30proc-tekn-1l-4-345-001689425

Myrsyra används normalt till foderkonservering dvs. ensilering av grönmassa till svin. Dosering 3-4 l/ton gräs. Volym: 25 liter. UN1779.
Bagossa
0

Det är lite lurigt att hantera starka syror. Så jag hade provat Perstorp ättika eller pool pH minus.

ler
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ett test med mängden aluminium i kristallglasyr, enda skillnaden på dom här är att den till vänster har 0,05 aluminium och den till höger har 0,2 aluminium. Så jag hävdar fortfarande att aluminium är dåligt i kristallglasyr

Bo§e
0

Finns det någon bild på "syrabehandlad" kristallglasyr…?
Vilken effekt vill man uppnå…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

bjorn.lindberg
0

#9: https://www.boswellstudios.com/learn/v/vlog-episode-4-2019 hoppa fram till 9:30 och kolla ett par minuter så visar han lite före/efter syra etsning.

Bo§e
0

#10: Intressant…! Nu förstår jag meningen med den här behandlingen.
Att han varnar den ovane för riskerna med hantering av saltsyra, är fullt begripligt….🙂

bjorn.lindberg
0

#11: Jag tror att om man jobbar utomhus och använder lämpliga skydd, handskar, glasögon, så är det nog hyfsat enkelt att jobba säkert.

ler
0

Jag förstår inte det där

Bo§e
0

#13: Nej, jag förstår det heller inte, till fullo 🙂, även om jag ser hur syran gör den litet murriga färgen klarare.
Men jag kan nog inte förklara exakt vad som händer….

Bo§e
0

#12: Ja, det går säkert bra att jobba tryggt med syran, om lämpliga åtgärder vidtas.
Men vid anskaffning och tillblandning, kanske koncentrerad syra måste hanteras, och här finns risker, för den som är ovetande, och kanske inte riktigt förberedd på vad syra kan ställa till med….

• Redigerat 2025-02-27 15:37 av Bo§e
ler
0

Jag förstår vad som händer men inte meningen med det?

Bo§e
0

#16: Kan det vara så att han har hittat ett kristallglasyrrecept som inte orsakar så mycket rinning…? Han nämner ju fördelen med att slippa använda "glaze catchers".
Och att glasyrens "bieffekt" är den litet mörka, murriga tonen, och att han sedan åtgärdar det med syrabehandlingen, som uppenbarligen gör färgerna litet ljusare och klarare….?

Nu spekulerar jag bara….🙂

Bagossa
0

#17: nej, jag tror inte det iallafall. Han har några hemligheter hur han lyckas bränna utan glasyr-fångare. Han publicerade det på Youtube ett kort tag och la det sedan bakom en "pay wall". Jag han att se det och det är inga revolutionerande tricks. Ha koll på temperaturen, glasyrens tjocklek och underlagets morfologi. För varmt rinner. För tjockt rinner. En lodrät/slät yta rinner. Ta kontroll över alla dessa och få bättre resultat. Vissa glasyrer rinner ju naturligtvis mer än andra. Så 100% framgång får du inte med hans tips.

ler
0

Jag har aldrig använt fångare, bara att styra tjockleken när man sprutar.

ler
0

#8 ingen kommentar?

Bagossa
0

#20: Ville du ha en kommentar från mig?

ler
0

Ja varför inte? Du menar ju att det är bra med mycket aluminium

Bagossa
0

#22: Ok!
Nja, det går bra men om det är bra beror väl på vad man söker. Jag ska knåpa ihop ett mera utförligt svar senare. Hur jag personligen ser på det.

Bagossa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Vi har ju kapat denna tråden om syrabehandling samt att jag inte får avslöja Matt Katz's hemlisar, så jag ska inte dra detta i långbänk.

Jag ville gärna veta hur andra keramiker hade gjort sina glasyrer som var kristallina samt matta i ytan. Vi pratade lite om detta vid sidan av forumtrådarna. Efter mycket sökningar och dammsugning av recept på nätet landade jag slutligen där som jag skrev i #5. Efter att ha betalt för informationen och lovat att inte föra den vidare, för hans verksamhet tar skada. Så har jag nu lyckats skapa något som börjar bli bra. Närmare bestämt kristallina glasyrer med en matt yta. För att få en glasyr matt behöves aluminium. Vill man inte ha en sådan finns det inte så många fördelar med aluminium förutom att den stabiliserar den smälta glasyren en del så att den inte rinner lika mycket. Men dessa glasyrena har helt knasiga mängder flussande ämnen så rinnet slipper man inte riktigt.

Som ett exempel vill jag ta upp Lasse Östman Bas nr 6
http://www.stoneware.net/stoneware/glasyrer/crystal.htm
Om jag räknar rätt ligger aluminium på 0,22 och jag bifogar en bild på mitt första lyckade försök att få fram kristaller från den (liten skål).
Sen snubblade jag över ett annat recept som har 0,19 aluminium (lilla smalhalsade vasen). Jag har betalt för detta receptet men från John Britt. Han listar den dock inte som kristallin! Utan modifiering och enbart fokus på ugnsprogram gick det till slut att få kristaller med den. Repeterbart dessutom. Den klotformade stora vasen är samma recept med aningens aning modifierad kemi och annat ugnsprogram. Häftigt va! John Tilton here I come!
Efter att ha snurrat runt med dessa och några andra recept hade jag kommit till en återvändsgränd kände jag. Jag hade vid detta laget gått Matt Katz kurs och hade kontroll på kemin. Jag har knåpat ihop ett excel-ark som sätter ut gränser för vart dessa kristaller bildas. Det underlättar mycket. Jag bestämde mig sen för att bryta ny mark och hitta på något eget. Så jag formulerade ett eget recept som jag kallade GEM (Gissar En Matt) Testbrickan med skålen är samma glasyr och har aluminium på 0,13 från Kaolin.
Nu börjar vi komma fram till nutid och muggarna visar vart utveklingen är idag. Utan den "höga" halten aluminium hade detta inte gått. Jag har några fler recept-kandidater på gång men inget jag vill visa än då de bara är på testbrickor.
Jag vill avsluta med att säga att detta inte är helt enkelt att få till. Nu när jag ser med andra ögon på kristallglasyrerna och hur mycket jag har lärt känna dem under denna tiden, kan jag se flera recept på glazy som listas som kristallina men inte tillåts blomma ut. Men som med allt annat, när man vet hur man ska göra är det inte lika svårt längre. Glasyren är bara en del av tricket. Aplicering, lertyp och bränning är de andra och alla spelar in mycket. När alla lirar tillsammans blir det bra. Det är en lång bit kvar att gå innan jag är nöjd, tyvärr.

ler
0

Klart att det är lättare med små kristaller men hur skulle dina glasyrer se ut utan eller nästan inget aluminium

• Redigerat 2025-02-27 22:20 av ler
bjorn.lindberg
0

#24: > Efter att ha betalt för informationen och lovat att inte föra den vidare, för hans verksamhet tar skada

Det är mitt personliga problem med Matt Katz. Karln är professor på Alfred, har privata glasyrkurser som han tar bra betalt för, sen vill han att ingen berättar vad de lärt sig. Argumentet är precis som du säger att det "skadar hans verksamhet".

Den informationen som han lär ut är ju inte 100% hans egen research. Han bygger sina kunskaper och sitt undervisningsmaterial på generationer av publicerad research som har varit tillgänglig för allmänheten. Research som ofta är betalad av allmännyttan, via skattepengar.

Nu väljer han att stoppa det i en låda och sälja det som en kurs, vilket jag är OK med, men just den biten att man inte får berätta vad man lärt sig är absurd. Det är på samma nivå som att jag inte får berätta nånting för dig som jag läst i en bok, scientologerna håller på med sånt, inte en universitetsprofessor. Ovärdigt och rätt jävla pinsamt när man tänker på hur generöst andra har delat med sig av vad de vet.

Bagossa
0

#26: Ja visst sticker det i ögonen. Det var efter mycket frustration jag till slut valde att betala 30$ för informationen. Samtidigt tänker jag mig att det är skillnad på att dela med sig till en vän eller ta en kopia på hans "låda" och lägga ut till allmän nedladdning. Det är snarare det sista alternativet som han vill undvika.